appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Fysieke winkels hebben het zwaar: 'Ik probeer winkelen zo veel mogelijk te vermijden'

ANP
vrijdag 5 april 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

"Ik probeer winkelen zo veel mogelijk te vermijden. Ik vind het gewoon niet interessant genoeg, als ik iets wil kopen zoek ik online gericht op wat ik hebben wil en wordt het thuis bezorgd."

Stand.nl: We moeten opkomen voor de Nederlandse winkel

Personal personeel

Dat zegt beller Bas Leenstra in Stand.NL. En hij is niet de enige die er zo over nadenkt. Mensen zijn minder vaak in de winkelstraat te vinden en daardoor verdwijnen retailers als Sissy Boy en CoolCat de laatste maanden uit het straatbeeld. 

Ook schrijver Abdelkader Benali is geen fervent bezoeker van de winkelstraat. "Het lijkt allemaal op elkaar en het aanbod is ook hetzelfde", zegt hij in Spraakmakers. "Maar ik maak een uitzondering voor boekhandels. Dat zijn personal assistants die je begeleiden in je leesontwikkeling. Je kunt boeken online bestellen, maar je krijgt nooit de ervaring dat je echt wordt begrepen als lezer, als mens."

Geen info nodig

Dat dat de reden is dat veel mensen nog wél graag in winkels komen, beaamt hoogleraar Retail en Marketing Kitty Koelemeijer. "Vroeger ging je naar de winkelstraat als je informatie wilde, als je het wilde voelen en zien. Dat was de enige mogelijkheid om goed geïnformeerd te worden. En dat waren centra met winkels bij elkaar, dus dat had extra aantrekkingskracht."

Volgens Koelemeijer kopen mensen nog wel veel in winkels, maar omdat er nu online productinformatie kan worden opgezocht en er prijzen kunnen worden vergeleken, is het verkeer in de winkelstraat toch met ongeveer 25% afgenomen. Consumenten lopen niet meer rond om zich te oriënteren, maar om een product te halen waar ze online al over hebben gelezen.

Een echte beleving

Volgens Sjirk Kuiper, hoofdredacteur Nederland Dagblad, is het belangrijk dat mensen blijven winkelen in eigen buurt. "Ik ben een lokalist, denk aan je plaatselijke middenstand." Volgens hem helpt het ook niet dat grote internationale ketens Nederlandse retailers verdrukken. "Bijvoorbeeld alle V&D filialen die zijn overgenomen door Hudson’s Bay, ik voel me niet persoonlijk verantwoordelijk voor het succes van Hudson’s Bay in Nederland."

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hoe krijgen we mensen dan toch van de bank en in de winkelstraat? Want zoals Bas Leenstra al beschreef wint een winkel, wat efficiëntie betreft, het niet van online. Abdelkader Benali heeft toch hoop voor winkeliers, maar dan moeten ze wel iets bieden wat de consument online niet kan krijgen. "Als we gaan kiezen voor kleine winkels die gerecht zijn op de klant en waar persoonlijk contact centraal staat, waar iets hebt aan de toegevoegde waarde van een verkoper, dan is er wel hoop."

Stand.nl: We moeten opkomen voor de Nederlandse winkel

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1