appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Landelijke onderwijsstaking: 'De werkdruk ligt veel hoger dan in andere beroepsgroepen'

ANP
woensdag 9 januari 2019 | KRO-NCRV | Anouk Kemper

Vakbonden hebben voor 15 maart een landelijke onderwijsstaking aangekondigd. Van kleuterjuf tot hoogleraar, voor het eerst leggen docenten uit álle onderwijslagen het werk neer. Een terechte actie? ''Het is pas genoeg als wij op de werkvloer verschil gaan merken.''

Dat zegt Kim van Strien vanochtend in Stand.nl. Van Strien is docent Frans en initiatiefnemer van VO in Actie, gericht op leraren in het voortgezet onderwijs. 

Stand.nl: Docenten hebben groot gelijk dat ze het onderwijs platleggen
 

Heel kwalijk 

Hoewel de regering dit jaar 1,9 miljard extra investeert in onderwijs, vindt Van Strien dat nog niet voldoende. ''Wij krijgen geen extra budget en er wordt niks gedaan aan de werkdruk'', zegt zij. ''Daarbij is de kwaliteit van het onderwijs de afgelopen twintig jaar echt achteruit gegaan. Dat weten we al heel lang, maar we doen er niets mee. Dat vind ik heel kwalijk.''

Vaker burn-outklachten

Docenten komen vooral in actie voor betere salarissen én minder werkdruk. Is die werkdruk dan zo hoog? ''Als je kijkt naar leerkrachten in het basisonderwijs valt op dat zij erg veel werk moeten doen. De werkdruk ligt veel hoger dan in andere beroepsgroepen'', vertelt CBS-onderzoeker Tanja Traag. ''Ook qua emotionele belasting van het werk scoren leerkrachten veel hoger. Daar komt bij dat leerkrachten in het basisonderwijs weinig autonomie ervaren.'' Die combinatie zorgt ervoor dat deze beroepsgroep vaker te kampen heeft met burn-outklachten en dus met een hoger ziekteverzuim.

Weinig carrièreperspectief

En hoe zit het dan met de salarissen? ''Oudere en meer ervaren docenten verdienen inderdaad relatief weinig vergeleken met mensen die hetzelfde opleidingsniveau hebben'', zegt Siemen van der Werff, werkzaam als senior onderzoeker arbeid en onderwijs bij Stichting Economisch Onderzoek. ''Dat komt onder meer door het gebrek aan carrièreperspectief. Andere hoger opgeleiden maken meer carrière in hun leven en dat doen leraren veel minder.'' Jonge docenten verdienen juist relatief goed, weet Van der Werff.

CNV doet niet mee

Opvallend is dat vakbond CNV niet achter de staking staat. Loek Schueler, voorzitter van CNV Onderwijs, is niet blij met de timing. ''Je moet heel zorgvuldig zijn in het bepalen van het moment. De staking van 15 maart gaat te ver. Voor het primair onderwijs zijn wij momenteel aan het onderhandelen en in maart volgt de tussenstand. Dan is het heel diffuus om te zeggen: leg maar even het werk neer'', verklaart Schueler. Volgens de CNV-voorzitter is het vooral belangrijk dat de politiek structureel blijft investeren en dat de samenleving deze noodzaak erkent.

Algemene Onderwijsbond (AOb): 'Vier miljard nodig'

Door de stakingen van PO in Actie gaan leerkrachten in 2019 er 8,5 procent op vooruit. Ook kregen zij eenmalig 750 euro uitgekeerd. Toch zet dit volgens de bonden niet genoeg zoden aan de dijk. De onderwijsbonden willen meer geld voor salarissen en verlaging van de werkdruk. "Het gaat om 4 miljard. Niet alleen voor komend jaar, maar structureel tot 2021", zegt AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen in 1op1

"Deze actie is gericht op de volle breedte", zegt Verheggen over de aangekondigde staking. De actie richt zich daarom ook op onderwijsondersteunend personeel. "Dat is nodig, omdat er enorme personeelstekorten zijn."

Correctie melden

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1