appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

500 slaapdeskundigen maken zich zorgen: 'Melatonine is geen slaapmiddel

NOS
vrijdag 16 augustus 2019 | NOS | Redactie

Zo'n 500 wetenschappers en artsen op het gebied van slaap maken zich zorgen om het gebruik van melatoninepillen als slaapmiddel. Nu ligt het nog in de schappen bij de drogist, maar de experts zouden het liefst zien dat het alleen nog met goede begeleiding en op doktersrecept te krijgen is bij de apotheek.

Annemarie Luik van Erasmus UMC over het gebruik van melatonine

"Bij verkeerd gebruik van melatonine kunnen mensen juist hun slaap gaan tegenwerken", zegt slaapprofessor Ysbrand van der Werf. "De werking is eigenlijk niet om beter te slapen, maar om je biologische klok te verzetten."

Toch gebruiken veel mensen het hormoon wel om in slaap te komen. Je valt misschien vijf minuten eerder in slaap, maar je biologische klok kan een uur per dag opschuiven. Dat is alleen handig bij bijvoorbeeld een jetlag.

'Melatonine gebruik je makkelijk verkeerd'

"Melatonine gebruik je makkelijk verkeerd, omdat je het precies op het goede tijdstip moet innemen", zegt slaaponderzoeker Annemarie Luik in het NOS Radio 1 Journaal. Als je het te laat neemt, kan het meer slaperigheid veroorzaken overdag. Dat weet niet iedereen, omdat op veel bijsluiters staat dat je het "kort voor het slapen gaan" of "1 uur voor het slapen gaan" moet innemen. Maar als je je ritme wil veranderen, waar het hormoon voor bedoeld is, moet je het uren voor je gewenste bedtijd slikken.

Daarnaast kan een te hoge dosering de slaperigheid overdag versterken. Bovendien zijn de effecten van het slikken van melatonine op lange termijn nog niet duidelijk.

Van der Werf vindt daarom dat er te vrijblijvend met melatonine wordt omgegaan. "Het is een hormoon, het is geen eenvoudig, onschuldig stofje."

Wat dan wel? 

Maar als je melatonine beter kunt laten liggen als je slaapprobleem niet met je ritme te maken heeft, wat kan je dan beter doen? Volgens deskundigen is het belangrijk eerst de oorzaak van je slaapprobleem te vinden.

"Als je melatonine inneemt om beter te slapen terwijl stress de oorzaak is, bestrijd je alleen een symptoom", zegt slaapdeskundige Hans Hamburger. Dan heeft een pilletje dus weinig zin, maar werkt slaaptherapie beter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1