Geschiedenis
VPRO

'Kunst zal ons redden, ook in de Schilderswijk'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Kunst zal ons redden, ook in de Schilderswijk'

''Zonder kunst geen menselijkheid.'' Abdelkader Benali vertelt in zijn OVT-column over journalist Anil Ramdas en zijn voorliefde aan het Westen. Waarom pleegde dezelfde Anil Ramdas zelfmoord in het Nederland dat hij altijd had opgehemeld?

De column van Abdelkader Benali

Anil Ramdas

Anil Ramdas, kent u hem nog? Journalist, schrijver, programmamaker. Hij werd beroemd door zijn optreden in de Zomergasten van 1992. Hij was een Surinaamse Hindoestaan die naar Nederland was gekomen om te studeren en uiteindelijk bleef. In die Zomergasten-uitzending verklaarde Anil Ramdas de liefde aan het Westen.

Ja, het Westen was verantwoordelijk voor slavernij en kolonialisme, maar het Westen was ook verantwoordelijk voor mensenrechten en individuele vrijheid en Beethoven en de VPRO. Het Westen stond voor beschaving en verheffing en Nederland gaf vrijheid, vertelde Anil Ramdas.

{youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=a75r-gIbAv4" start="false"}

Zelfmoord

Des te tragischer is het dat hij in 2012 zelfmoord pleegde, totaal gedesillusioneerd door het Nederland dat hij altijd had opgehemeld. Dat beschaafde Nederland bleek ook Rita Verdonk en Geert Wilders voort te brengen, dat Nederland had ook een lelijk gezicht. En dat gezicht was angstaanjagend. Anil Ramdas voelde zich verraden door het gebrek aan beschaving in Nederland.

Ter voorbereiding op de Anton de Komlezing, die ik over twee weken houd in het Verzetsmuseum, ben ik in het werk van Anil Ramdas gedoken. De essays zijn prachtig geschreven. Hij schrijft over zijn reis vanuit Nickerie met z'n uitgestrekte rijstvelden naar naar Paramaribo en daarna Nederland. Hij vertelt over het lot van de migrant die altijd tussen wal en schip zal valt. Voor Anil Ramdas was de kern van het migrant-zijn dat je altijd onzeker bleef over je positie in de wereld. Je hoorde nergens ooit echt bij. Gelukkig was er kunst want kunst beschermde de migrant en gaf hem een huis in de wereld.

Schilderswijk

Gisteren stond er een prachtig artikel van de Hagenaar Hizir Cengiz op de website van de Correspondent. Hizir is opgegroeid in de Schilderswijk waar afgelopen zomer wat vervelende relletjes waren. Hizir komt tot de conclusie dat ook de opstandige jongeren in de Schilderswijk behoefte hebben aan kunst. Van de imam mocht Hizir geen foto's maken want dat was zonde. Hizir Cengiz beschrijft wat kunst met hem doet:

''Wie kunst maakt, leert schaven, leert nadenken over de stappen die hij moet nemen. Als je het maakproces serieus neemt, moet je afstand nemen, durven opnieuw te beginnen, kijken naar hoe anderen werken en welke keuzes zij maken. Je moet accepteren dat je moet ploeteren en graven.'' Kunst verheft, kunst ontroert.

Kunst

In het beroemde pieta-beeld van Michelangelo ziet Cengiz Maria die haar zoon Jezus vasthoudt. Hij ziet ook een moeder die zich liefdevol bekommert om haar zoon. Kunst leert ons om het leven te verdragen. Om elkaar lief te hebben, ook in de Schilderswijk. Kunst zal ons redden, ook wanneer er niemand is om ons vast te houden.

Anil Ramdas en Cengiz kunnen elkaar de hand schudden: zonder kunst geen menselijkheid.

Niets missen van OVT?

Hou dan de website van OVT in de gaten, abonneer je op de podcast, of volg het programma via Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie