appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Wat is er nog over van de festivalbranche? 'Bedrijven houden elkaar in leven, maar veel zijn technisch failliet'

ANP
zaterdag 17 april 2021 | WNL | WNL Redactie

Wat is er nog over van de festivalbranche? "Er wordt veel pijn geleden. Veel bedrijven zijn technisch al failliet", zegt Berend Schans, directeur van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals. "Dat een aantal bedrijven het niet overleven, dat staat als een paal boven water", zegt hij in De Zomer van 2021: Generatie Next op NPO Radio 1.

'Bedrijven houden elkaar in leven, maar veel zijn technisch failliet'

Toch zijn er op dit moment nog weinig faillissementen te zien. "Er is nog veel over van de branche, maar er vindt branchevervreemding plaats. Er zijn evenementenorganisatoren die hun personeel onderbrengen bij andere organisaties. Er zijn bedrijven die infrastructuur voor festivals neerzetten die nu teststraten bouwen."

Veel bedrijven in de sector houden elkaar nog in leven, zo ziet Schans. "Die keten is een ecologie. Men is zo onderling afhankelijk van elkaar, dat men het vel niet over de neus trekt. Je bent later toch weer afhankelijk van die partij. Men spaart elkaar op dit moment, daarom regent het nog geen faillissementen."

Ticketprijs

Dat de sector in zwaar weer zit, maakt voor de ticketprijzen weinig uit, zegt Schans. "Er wordt in Nederland altijd heel goed gekeken naar de prijzen. Een euro kan het verschil maken tussen uitverkocht en een halfvolle zaal. Daar wordt goed op gelet."

In Nederland proberen organisatoren de prijs zo laag mogelijk te houden, zegt Schans. "Dat is typisch Nederlands. Zo trek je zoveel mogelijk publiek."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1