Economie
KRO-NCRV

Staatssteun voor HEMA? 'Geen enkel bedrijf heeft eeuwige leven'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Staatssteun voor HEMA? 'Geen enkel bedrijf heeft eeuwige leven'

Winkelketen Hema verkeert al langer in zwaar weer en daar komt de coronacrisis nu overheen. Het Financieel Dagblad meldt dat het ministerie van Economische Zaken en Klimaat aan tafel zit bij gesprekken over de redding van het concern. Moet de overheid Hema redden? "Geen bedrijf heeft het eeuwige leven", zegt journalist Pieter Couwenbergh in Spraakmakers.

Al voor de coronacrisis kampte Hema met een miljoenenschuld en daar komt de klap van de lege winkelstraten nu overheen. De winkelketen wil daarom aanspraak maken op steun vanuit de overheid, in de vorm van de garantieregeling. Couwenbergh: "Een bank wil misschien wel geld lenen, maar die vinden het zo riskant, dat ze willen dat de overheid het risico neemt."

Stand.nl: De Hema moet ook staatssteun krijgen

'Hoe vitaal is Hema'

De vraag is of die steun verleend moet worden, zegt Couwenbergh, gezien het feit dat Hema de afgelopen 10 jaar het hoofd boven water hield door een schuld. Die schuldenberg is het kernprobleem. "Heeft de overheid daar überhaupt wel een rol te spelen? Of moet de overheid het belastinggeld van jou en mij steken in ofwel kleine mkb-bedrijven, of vitale sectoren die cruciaal zijn voor de toekomst van Nederland?"

De positie van Hema in Nederland zou niet mee moeten spelen. "Geen bedrijf heeft het eeuwige leven. Fokkens was ook de nationale trots en ging ten onder. V&D had een rijke geschiedenis en ging ten onder." Wanneer een ene winkel sluit, komt daar weer een andere winkel of huurder voor in de plaats. "Dat is het lot van ondernemen."

'Hema heeft foute strategie'

Twee jaar geleden kocht miljardair Marcel Boekhoorn het concern, maar merkendeskundige Paul Moers verwacht zeker niet dat hij nu geld gaat inbrengen. "Dat de staat moet inspringen vind ik te krankzinnig voor woorden. De Hema heeft gewoon een hele foute strategie."

Moers vraagt zich af waarom Hema volop activiteiten ontwikkelt in het buitenland, terwijl het in Nederland steeds slechter gaat. "Als je een probleem in Nederland hebt, kun je niet denken het naar het buitenland te exporteren en dat het dan goed wordt."

Gebrek aan vernieuwing

De afgelopen jaren heeft Hema te weinig geïnvesteerd in vernieuwing van het merk, zegt Moers. "De iconen die iedereen kent, de worst, tompouce en Jip en Janneke, zijn allemaal uit de vorige eeuw." Ook kampt Hema met lege schappen, logistieke problemen en "lelijke winkels". Daarmee biedt het geen antwoord op een Primark of Action.

De focus ligt niet op het relevant en aantrekkelijk maken van het merk, zodat in Nederland geld verdiend wordt. "Als je dan als staat moet bijspringen, kan iedereen daar wel om roepen. Dat had de V&D ook kunnen roepen, dat kan de bakker en de slager om de hoek ook roepen. Waar leg je de grens?"

Stand.nl: De Hema moet ook staatssteun krijgen

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie