appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Langs de Lijn En Omstreken
STER Advertentie

Miljardensteun aan KLM of moet luchtvaart een stapje terug doen?

ANP
dinsdag 28 april 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

KLM-Air France verkeert in zwaar weer. Volgens luchtvaarteconoom Hans Heerkens is het nu een goed moment dat we ons afvragen of we de KLM, en daarmee indirect Schiphol, willen steunen of dat de luchtvaart een stapje terug moet doen.  

Heerkens noemt KLM en Schiphol in Spraakmakers atypisch. "We zijn het enige kleine Europese land met zo’n grote luchtvaartmaatschappij." KLM en Schiphol zorgen direct en indirect voor tienduizenden banen in Nederland, maar de discussie over de economische effectiviteit van beide bedrijven op de lange termijn, wordt volgens hem onvoldoende gevoerd. 

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Hans Heerkens in Spraakmakers

Heerkens denkt dat de Nederlandse economie gebaat is bij een goede bereikbaarheid middels Schiphol, maar de hubfunctie van de luchthaven komt door steeds meer directe vluchten onder druk te staan. Daarbij komt dat 70 procent van alle passagierskilometers voor recreatief gebruik is en Heerkens wil discussie of we dat als land nog willen faciliteren.

Mainportfunctie

In het Financieel Dagblad stond vanmorgen ook een stuk waarin staat dat de minister Cora van Nieuwenhuizen twijfelt aan de mainportfunctie van de haven van Rotterdam. In een rapport van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur werd deze vraag ook opgeworpen voor mainport Schiphol, zegt Heerkens. "Er wordt op ministerieel niveau wel over nagedacht, maar op politiek niveau nog te weinig." 

Lange termijn 

Heerkens: "Je moet je voortdurend afvragen: moeten we KLM steunen voor de rechtstreekse werkgelegenheid die er is, of moeten we op langere termijn kijken naar de economische effectiviteit van de BV. Nederland?" Volgens Heerkens kan de uitkomst zijn dat we het beste KLM kunnen steunen, maar dat is voor hem geen uitgemaakte zaak. 

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1