appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Het is erop of eronder voor de Hema

Flickr
donderdag 21 november 2019 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

Het is ruim een jaar geleden dat de Hema weer in Nederlandse handen kwam. Miljardair en ondernemer Marcel Boekhoorn nam de winkel, inclusief schulden, over van de Britse investeringsmaatschappij 'Lion Capital'. Hij zou de winkel redden. Maar lukt het hem ook? Daarover vertelt Stefan Vermeulen in De Nieuws BV.

Het is de komende jaren erop of eronder voor HEMA

Het was een grote opluchting toen vorig jaar de Hema weer in Nederlandse handen kwam. Maar er is nog maar weinig van die juichstemming over, volgens Stefan Vermeulen. Hij publiceerde precies een jaar geleden een boek over de winkelketen. "Boekhoorn kocht een uitgekleed bedrijf en het is niet makkelijk om dat weer op de rails te krijgen." 

Volgens Vermeulen kampt het bedrijf met meerdere problemen: "Ze hebben een enorme schuld van 750 miljoen en dus hoge rentelasten. Daarnaast draaide ze in het tweede kwartaal een verlies van 14 miljoen."

'De HEMA is toe aan nieuwe iconen'

Paul Moers, retaildeskundige, vult aan: "De winkelketen kampt ook met een enorme achterstand in investeringen. De winkels zien er niet uit. Kijk bijvoorbeeld naar de schappen, die zien eruit zoals voor de oorlog." Daarnaast innoveert de HEMA te weinig, volgens Moers. "De HEMA teert met zijn tompoezen en rookworst nog op iconen van de vorige eeuw", meent hij. 

Volgens Vermeulen probeert Boekhoorn het tij te keren door zich steeds meer op het buitenland te focussen. "Ze hebben nu bijvoorbeeld een flagship store in Dubai en ze zijn een samenwerking met Wallmart in de Verenigde Staten aan het opzetten. Ze zijn wanhopig op zoek naar nieuwe consumenten." 

'Het Nederlandse publiek is loyaal aan de HEMA'

Het is nog maar de vraag of dat de juiste strategie is, zegt Vermeulen. "Als je je richt op buitenlandse expansie, gaat dat ten koste van de winkels in Nederland. Terwijl het Nederlandse publiek juist heel loyaal is aan de winkelketen."

De HEMA heeft nog twee jaar de tijd om er bovenop te komen. "2022 is een soort deadline voor de HEMA", aldus Vermeulen. "Dan moet een groot deel van de schulden afgelost zijn. En moeten er partijen bereid zijn om de HEMA weer geld te lenen. Analisten zeggen dat de resultaten dan wel beter moeten zijn." 

Het is de komende jaren erop of eronder voor HEMA

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1