appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Recordstijging kosten files: 'We moeten overal in investeren'

ANP
dinsdag 19 november 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

De kosten van files stijgen. Doordat vrachtauto’s door files stilstonden of omreden, leed het bedrijfsleven vorig jaar 1,4 miljard euro schade. Dat is de hoogste schade ooit gemeten. De oplossing is een totaalpakket denkt Elisabeth Post van Transport en Logistiek Nederland. "We moeten overal in investeren: asfalt, trein, fiets, vervoer over waterwegen en de bus."

Volgens Post moet het kabinet eerst de grootste knelpunten op de wegen aanpakken, maar zit de oplossing hem niet alleen daarin en in wegverbreding. Soms is het slimmer inrichten van de weg de oplossing, in andere gevallen zou een verbetering van het openbaar vervoer een oplossing zijn, zodat mensen de trein nemen in plaats van de auto denkt de voorzitter. 

Hoe meer mensen van de weg hoe beter

Elisabeth Post

Ook denkt Post aan de inzet van slimme apps die automobilisten adviseren wanneer ze de weg op kunnen of dat ze beter het OV kunnen nemen. Daar horen ook investeringen bij. Zeker ook in de capaciteit van ons spoor en onze vaarwegen. "Hoe meer mensen wij van de weg kunnen halen, hoe beter het voor iedereen is." 

Ook de transportsector zelf kan hieraan meewerken. Post wijst op het plan van de zero-emissie zones in de stad die gepland staan voor het vrachtverkeer en denkt na over hoe het vrachtvervoer efficiënter kan. "Een deel van de vrachtwagens rijdt met spullen heen, maar niet geladen terug. Daar is nog winst te behalen."

Rekeningrijden personenauto's

Voor het goederenvervoer wordt de kilometerheffing in 2023 ingevoerd. Post denkt dat het goed is als dit voor het personenvervoer sneller wordt ingevoerd. 

Tot slot denkt Post dat wanneer het kabinet 3 miljard euro extra per jaar investeert in mobiliteit en transport, veel problemen worden opgelost en kosten worden bespaard. "Dat levert een besparing op in de maatschappelijke kosten, verkeersveiligheid, co2-uitstoot, filekosten. Ja het is een hoop geld, maar het levert ook veel op.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1