appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Esther Gerritsen: 'Seks, we nemen het bloedserieus'

Károly Effenberger
dinsdag 16 februari 2021 | NTR | Redactie Kunststof Twitter

In 2000 debuteerde ze met de verhalenbundel Bevoorrecht bewustzijn. Daarna volgden verschillende romans, waaronder De Trooster, Roxy en Dorst. Maar zelfs met een literaire carrière wil je wel eens buitenspelen. Als scenarioschrijver werkte ze na de film Instinct aan de nieuwe tv-serie Red Light. De serie van Halina Reijn en Carice van Houten is vanaf vrijdag 19 februari op NPO1 te zien. In Kunststof vertelt de gevierd romancier Esther Gerritsen over hoe scenarioschrijven verschilt van boeken schrijven.

Kunststof - Esther Gerritsen

Van romans naar film

Tot een paar jaar terug was Esther Gerritsen ervan overtuigd dat ze het niet kon: scenarioschrijven. Esther: "Ik moest er niet aan denken. Ik ben een soort visueel barbaar. Ik zie niks voor me als ik schrijf. Maar tot mijn verbazing is het juist wel iets voor mij, want je hoeft helemaal niet zoveel te zien."

Sterker nog, bij het schrijven van een boek wordt er nog veel meer verwacht van de visuele kwaliteiten van de schrijver. "Dan moet je beschrijven hoe iemands kamer eruit ziet. Bij scenario kan ik gewoon zeggen: De bakker loopt naar binnen." Daarna kan ze het aan de regisseur en de setdressers overlaten om de scene verder in te kleden.

Invloed van publiek

Esther begon haar carrière ooit als toneelschrijver: "Toneel is een sociaal gebeuren. Het publiek kan de voorstelling beïnvloeden. Als ik zat te schrijven stelde ik me altijd voor hoe het zou zijn als ik in het theater zou zitten. Ik heb dan veel meer de neiging om te pleasen. Als het dan zo stil wordt in de zaal en niemand lacht, dan denk ik: nu is het tijd voor een grap. Het gekke is dat ik dat met film niet heb."

Prostitutie en mensenhandel

Esther schreef eerder het scenario voor Instinct, en is de hoofdschrijver van de nieuwe tv-serie Red Light. Beide projecten worden geproduceerd door Man Up, het productiebedrijf van Carice van Houten en Halina Reijn, dat als doel heeft meer films en series te maken vanuit het vrouwelijk perspectief.

Red Light gaat over drie vrouwen die zichzelf verliezen en elkaar vinden in de wereld van prostitutie en mensenhandel. Door de serie is Esther veel bezig geweest met thema's als seks en macht. "We nemen het bloedserieus, seks. Het is een enorm ding, of je wel of geen seks hebt. Of je oud genoeg voor seks bent. Of te oud bent om voor het eerst seks te hebben. Of je wel of niet ontmaagd bent en of dat nou goed is of niet. 'Het taboe is niet seks. Het taboe is geen seks', zei Arnon Grunberg ooit. Dat is pas waar mensen zich echt voor schamen. Als ze geen seks hebben. Je kan ook zeggen: we maken het veel te belangrijk."

De nieuwe serie Red Light is vanaf vrijdag 19 februari wekelijks om 21.30 uur te zien op NPO 1.

Kunststof Radio

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19.30 en 20.30 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op TwitterFacebook en Instagram

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1