appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Aziz Bekkaoui zet Cobra als kunststroming 70 jaar na dato op de kaart.

Kalpana Raghuraman door Aziz Bekkaoui
vrijdag 18 september 2020 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

De kunststroming Cobra ontstond net na de oorlog. "Mensen hadden weer zin in iets vrolijks', legt Aziz Bekkaoui uit. De gastcurator bij het Cobra Museum brengt de stroming terug naar het nu, door middel van portretten bij de energieke, vrolijke werken.

Het is een stroming waarvan sommige mensen helemaal niets snappen. "Dat kan mijn kind van zes ook!", is een vaak gehoorde kreet bij het zien van werk van Corneille en Karel Appel. Maar dat kan je ook zien als een compliment, vindt modeontwerper en gastcurator bij het Cobra Museum Aziz Bekkaoui. "Het is ook een positief iets als je nog een kind kan zijn."

'Iedereen is creatief'

Maar natuurlijk is de kreet vooral bedoeld om het werk te beschimpen. "Wat er niet aan klopt is dat het impliceert dat creativiteit leeftijdsgebonden is. Alsof kinderen minder creatief zijn. Sowieso is creativiteit niet exclusief voor de makers. Iedereen is creatief. Echt iedereen. Ook als je een kind opvoedt, moet je creatief zijn. Vooral in deze tijd."

Waarom in deze tijd? "Cobra was een beweging die ontstond net na de oorlog. Mensen hadden weer zin in iets vrolijks, buiten de lijntjes kleuren. Ik zie dat in deze tijd ook. Ik bedacht het concept voor deze tentoonstelling twee jaar geleden al. Maar het past nu veel beter."

Opgesloten in het depot

Het concept is heel persoonlijk. Aziz is het depot van het Cobra Museum ingedoken op zoek naar werken om te exposeren. "Ik heb me daar opgesloten, en lopend door het depot zag ik in Cobra-kunst allemaal mensen die ik kende. Hun levenslust en energie. Het besef kwam dat ik veel mensen in mijn omgeving heb die eigenlijk zelf Cobra's zijn."

Aziz besloot ze te portretteren, met het kunstwerk dat Aziz aan hen deed denken. Het gevolg is een serie portretten van een bonte schakering van mensen, met een nog bonter schakering aan kunstwerken.

Iedereen is Cobra

"Ik ben dus heel gewoon, dus toen ik hoorde dat Aziz mij, door mij te portretteren, bombardeert tot Cobra, snapte ik dat niet in de zin van: Ik ben geen kunstenaar",  zegt Marise Voskens, één van de geportretteerden. "Maar ik snap het wel als het gaat om een stuk onbevangenheid, een stuk speelsheid, onafhankelijkheid. Als dat de definitie is van Cobra, dan herken ik me daar wel in."

In feite is iedereen creatief. In feite is iedereen Cobra. Dat is de strekking van deze tentoonstelling. Het bijbehorende manifest, dat Aziz schreef met Arnon Grunberg eindigt niet voor niets met deze drie regels:

Ik Ben Cobra

Ik Ben Cobra

Ik Ben Cobra

Cobra

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1