appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: WNL op Zaterdag
STER Advertentie

Adverteerders boycotten Facebook: 'Komt absoluut door druk die ze voelen'

ANP
maandag 29 juni 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Unilever, Levi's, Coca-Cola, Starbucks – allemaal boycotten ze Facebook omdat het platform oogluikend racisme toe zou staan. "Het komt absoluut door de druk die ze voelen", zegt politiek verslaggever Avi Bhikhie in Spraakmakers. "Zo werkt de wereld."

De bedrijven kijken per maand of ze advertenties op het socialmediaplatform opschorten. In juli moet Facebook met concrete verbeteringen komen. Het is de vraag hoe lang de bedrijven het vol kunnen houden, "maar het is wel broodnodig." 

'Social media kunnen iets doen'

Niet alleen stond Facebook racisme toe, zegt Bhikhie, ook video's van geweld en kinderporno waren zichtbaar. "Ze hebben hun verantwoording niet durven nemen. Op een gegeven moment is het voor bedrijven genoeg geweest."

Dat moment is nu, onder druk van de Black Lives Matter-beweging. Als mensen een beroep doen op bedrijven, voelen die zich geroepen maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Bhikhie denkt dat de actie van Twitter om een video van Trump te verwijderen als katalysator heeft gewerkt. "Mensen hebben gezien, sociale media kunnen wél iets doen."

Moeten bedrijven bepalen?

Journalist Gijs Groenteman vraagt zich af of het wel goed is als bedrijven op deze manier invloed uitoefenen op wat we zien en lezen. "Moeten we willen dat bedrijven als Coca-Cola oordelen of een bepaalde nieuwsorganisatie zich naar believen gedraagt?"

Het is een lastig vraagstuk, omdat social media inmiddels tot de grootste nieuwsverspreiders behoren. "Ze hebben wel degelijk een soort verantwoordelijkheid om te controleren. Tegelijk is er vrijheid van meningsuiting. Moet Levi's zich daarin mengen?"

Veronica Inside

Bij Veronica Inside deed zich een soortgelijke situatie voor, waar adverteerders zich terugtrokken na de uitspraken van tafelheer Johan Derksen. Groenteman hoopt dat dit niet de toekomst van de media is. "Het is volstrekt legitiem als Arie Boomsma vraagt: willen jullie je nog verbinden aan een programma dat dit soort mededelingen doet." Boomsma haalde via Instagram hard uit naar de mannen van VI. "Tegelijk is het legitiem dat bedrijven zich afvragen: we weten niet of we die kleur aan ons bedrijf willen geven." 

Het eindresultaat is volgens Groenteman dat bedrijven bepalen wat wel en niet kies is. Bhikhie draagt aan dat geen enkel bedrijf verplicht is te adverteren bij een voetbalprogramma. "Je mag alles zeggen, maar je moet realiseren dat het consequenties heeft en dat sponsors weglopen." 

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1