appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Dit is de Dag
STER Advertentie

Het gezicht van corona

ANP
donderdag 14 mei 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Van rampen en crises herinner je je vaak jaren later nog die éne iconische foto. Fotograaf Ilvy Njiokiktjien denkt dat deze beelden van het begin van de corona-uitbraak in Nederland ontbreken. "Als je straks terugkijkt in de historie en je afvraagt wat corona was, dan zie je legen pleinen en schappen." 

Maar corona is veel meer dan dat. Wat volgens haar ontbreekt uit de beginfase van de crisis zijn mensen die daadwerkelijk op de IC's terecht kwamen. "Daar is heel weinig beeld van." Bij journalisten en fotografen ontstond al snel het besef dat er "gat" in de beeldvorming is ontstaan als je later terugkijkt. 

Aangespoelde lichaam van de Syrische Aylan Kurdi, die het gezicht van de vluchtelingencrisis zou worden.
Voor Njiokiktjien, die veel prijzen won met haar fotoreportages, was het moeilijk binnenkomen in de ziekenhuizen vanwege de privacy van patiënten. "Ziekenhuizen zijn druk en hebben dit niet als eerste prioriteit. Dat kan ik heel goed begrijpen." 

Ebola 

Commentaar dat fotografen als Njiokiktjien hoorden, was waarom ze wel uitgebreid verslag deden van de verschrikkingen van de Ebola-uitbraak in Afrika, maar in eigen land niet het verdriet en het lijden van de inwoners op beeld vingen. "We kregen gewoon geen toestemming."  

Corona een gezicht geven 

Uiteindelijk lukt het Njiokiktjien wel om een stukje van de anonimiteit van corona weg te halen met een intieme fotoreportage op de intensive care van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. 

Ook fotograaf Kees van de Veen kreeg zo’n kans. Hij maakte een indringende fotoserie voor NRC van de laatste dagen uit het leven van meneer Franssen. Hij zou corona niet overleven. 

"Ik was heel blij dat ik er steeds bij mocht zijn", vertelt Van de Veen. Hij kreeg toestemming van de familie én het ziekenhuis. Bij elk stapje, van behandeling tot uitvaart mocht hij even aanwezig zijn. "Ik ben ergens in een hoekje gaan staan om zo min mogelijk aandacht op mezelf te vestigen." 

Afscheid kleinkinderen 

In plaats van de blauwe pakken van de artsen, zag Nederland zo eindelijk wat het betekent om corona te hebben. "De foto die me het meest getroffen heeft, is de foto dat de dochter de telefoon bij meneer Franssen houdt." Voor de laatste keer spreken zij hun opa. "Zij zeggen: opa, bedankt. Doe de groetjes aan oma." Een half uur later overlijdt meneer Franssen.  

Foto van Kees van de Veen uit NRC Handelsblad. Meneer Franssen spreekt zijn kleinkinderen voor het laatst.

Ilvy Njiokiktjien en Kees van de Veen over het belang van fotografie in de coronacrisis

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1