appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Humberto
STER Advertentie

Cécile Narinx: 'Ik hoop dat we echt stappen terug gaan doen in de mode-industrie'

Joshua Bakarbessy
dinsdag 12 mei 2020 | VPRO | Redactie Nooit Meer Slapen Twitter

Cécile Narinx is journalist en werkte voor modetijdschriften Elle en Harper’s Bazaar. Ze schreef een boek over de modewereld: Geluk is een jurk. Nu werkt ze als stijl-redacteur voor de Volkskrant. Hoe beïnvloedt het coronavirus de mode-industrie? Ze praat over die vraag met Pieter van der Wielen in Nooit Meer Slapen.

Cécile Narinx over mode in tijden van corona:



Het leven van Cécile Narinx staat in het teken van mode. Ze kent de wereld, de merken, de ontwikkelingen. Door het coronavirus staat ook de modebranche op zijn kop. "Er zijn grotere gevolgen van het coronavirus merkbaar en die spelen wereldwijd: merken vallen om, fabrieken die niet worden betaald, mensen die nu een ander soort mode gaan maken – maar dat is wel echt op lange termijn."

Merken slaan een seizoen over

Ze voorspelt dat sommige merken een seizoen overslaan. Dat ziet Narinx als iets positiefs: "Maar het beste zou zijn om alles een beetje te vertragen. Sommige merken werken nu al minder seizoensgebonden. Ik denk dat we eigenlijk van de modeseizoenen af moeten."

Nu bestaan er naast een winter en een zomer mode-seizoen, ook nog meerdere tussenseizoenen. Sommige merken hebben iedere week iets nieuws in de winkels hangen.

Fast fashion

"Lijkt het alsof er een grote honger van de klant is, voor steeds maar weer iets nieuws", vertelt de modejournalist. "Kledingwinkels en merken spelen op die behoefte in: alles om mensen te prikkelen om steeds iets nieuws te kopen, iets nieuws wat ze heel snel alweer beu zijn. En dat is eigenlijk echt funest."

Narinx hoopt dat mensen de afgelopen maanden de tijd hebben genomen om door hun kledingkast te gaan, en zichzelf af te vragen wat daar nou precies inhangt.

"Mensen hebben veel meer kleding dan vroeger en dragen het ook veel minder. Ik hoop dat mensen in hun kast hebben gekeken en goed hebben nagedacht: wat kan ik vermaken, wat kan ik weggeven en wat is nou echt een goede investering geweest? Ik hoop dat mensen op een andere manier gaan kijken naar wat ze hebben."

Afremmen

Veel ontwerpers riepen de laatste jaren al op om minder te produceren, om relevantere en meer tijdloze kleding te maken. "En laten we dat gewoon in Nederland zelf doen", stelt Narinx voor, "dan wordt de prijs misschien wat hoger maar hebben we wel zicht op de arbeidsomstandigheden. Ik hoop dat we door de coronacrisis echt een aantal stappen terug kunnen doen, dat we van de nood een deugd gaan maken."

Als voorbeeld geeft Narinx dat een aantal jaar geleden de mensen die biologisch aten of tegen plofkippen waren, in de minderheid waren. "Zij werden soms een beetje vreemd aangekeken. Maar nu is biologisch of vegetarisch eten geaccepteerd. Ik hoop het met kleding ook zo veranderen gaat. Ik heb er vertrouwen in dat het kan."

Alles van Nooit Meer Slapen terugluisteren?

Terugluisteren kan via jouw favoriete podcast. Nooit Meer Slapen is hét cultuurprogramma van de VPRO. Elke maandag- tot en met vrijdagnacht tussen 00.00 en 01.00 uur hoor je een diepgravend gesprek over cultuur, literatuur, film, muziek, theater of kunst.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1