Cultuur & Media
KRO-NCRV

Medisch crowdfunden: 'Kindje met een kaal hoofd levert meer geld op'

foto: Lauren Griffithsfoto: Lauren Griffiths
  1. Nieuwschevron right
  2. Medisch crowdfunden: 'Kindje met een kaal hoofd levert meer geld op'

Zieke mensen die geld inzamelen voor medische behandelingen. De Volkskrant bracht zaterdag verschillende verhalen van patiënten die het heft in eigen handen namen. Gynaecoloog en hoofdredacteur van Medisch Contact Bertho Nieboer: "Wat enorm schuurt is dat de mediagenieke verhalen - zoals een kindje met een kaal hoofd door de kankerbehandeling - het meeste geld opleveren."

Volgens het onderzoek van de Volkskrant is het aantal crowndfundingsacties de afgelopen jaren verzesvoudigd. De hoofdredacteur van De Twentsche Courant Tubantia, Martha Riemsma merkt ook een sterke toename. Wekelijks melden zich mensen die geld inzamelen voor een behandeling die niet in Nederland te volgens is of hier niet vergoed wordt. Dat leidt tot lastige keuzes want, zegt ze: "Voor wie kies je wel en wie niet?". De hoofdredacteur merkt dat ook zij kijken naar hoe mediageniek het verhaal van een patiënt is.

Onlangs bracht haar krant het verhaal van Hugo (1). Het jongetje heeft een zeldzame 'visschubbenziekte' waardoor hij de hele dag jeuk heeft. Een kostbaar zuurstofbad zou de kwaliteit van zijn leven kunnen verbeteren, maar dat is onbetaalbaar voor het gezin. Opa Dick is een inzameling gestart en de krant bracht dit verhaal. Riemsma: "Dit is natuurlijk vreselijk en iedereen kan zich hierin verplaatsen".

'Meer geld voor onderzoek'

Vanuit medisch perspectief denkt Nieboer dat we in Nederland een goed zorgsysteem hebben, maar hij snapt als vader ook dat je nooit opgeeft op de juiste behandeling voor je kind te vinden. "Het belangrijkste is dat er meer geld naar dit soort projecten gaat. Het onderzoeksbudget in Nederland is lang niet toereikend om alle nieuwe behandelingen toe te laten."

'Succesverhalen'

Daarnaast kunnen deze verhalen in de media een vertekenend beeld geven denkt Riemsma. "Over een succesvolle uitkomst wordt vaker bericht dan een minder succesvolle."

Ster advertentie
Ster advertentie