appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Unboxing' op YouTube: onschuldig vermaak of gewiekste marketing?

YouTube/OnneDi
maandag 18 februari 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Het nieuwe YouTube-fenomeen 'unboxing' is al enige tijd ongelooflijk populair. Zowel kinderen als volwassen zijn erdoor gefascineerd. Waarom vinden we het zo heerlijk om te kijken naar mensen die dure spullen of speelgoed uitpakken? En zijn marketingstrategieën de drijvende kracht achter deze video’s of zijn ze echt puur vermaak?

L.O.L-surprisebal

De populairste 'unboxing'-video’s zijn van L.O.L-surprisebal. De surpriseballen zijn erg populair bij jonge meisjes. In elke laag zit een andere verrassing en de YouTube'ers pakken de bal uit voor de camera. In Nederland heeft Onnedi de meeste kijkers met dit soort filmpjes. Youtube-expert Laurence Janssen legt bij Spraakmakers uit waarom kinderen zo graag kijken naar speelgoed dat uitgepakt wordt. ''Het is meer dan alleen een doosje uitpakken," zegt hij. Janssen denkt dat een goede 'unboxing' video valt of staat met een goed product.  

Volgens hem moet je het fenomeen vergelijken met de voetbalplaatjes van vroeger. ''Je móét weten wat erin zit omdat je wil kijken of je het al hebt.'' Daarnaast speelt de YouTube'er heel handig in op de behoefte van jonge meisjes, want voor hen is het verrassingseffect heel belangrijk. 

Reclame

Volgens schrijver en fotograaf Hans Aarsman is het overduidelijk dat er in ‘unboxing’-video’s reclame wordt gemaakt. ''In een filmpje dat ik zag werd zelfs verteld waar en wanneer je het product kon kopen.''

Volgens Janssen verdienen de YouTube'ers alleen maar aan de reclames voor en tijdens de filmpjes. Hij heeft zelf ervaring met dit medium als mediastrateeg bij de online-afdeling van RTL. ''Driekwart wordt niet gesponsord door de merken van de producten die worden uitgepakt.'' Hij benadrukt  dat ze zich bij RTL gewoon aan de regels van de Reclame Code Commissie moeten houden.

Verder betwijfelt Janssen dat de 'unboxing'-video's automatisch leiden tot meer verkoop van het product. Volgens hem kan juist het kijken naar de filmpjes je verzamelwoede al bevredigen. Zo hoef je het product zelf niet meer te kopen. ''We zijn omringd door producten, maar bijna niemand kan iedere dag een cadeautje voor zichzelf kopen. Je kan zelf maar één iPhone betalen, maar veel mensen willen wel weten wat er nog meer is.'' 

Dit zijn de populairste 'unboxing'-video's van het moment:

- Een van de meest bekeken L.O.L-Surprise-video's
- Een i-Phone 6S wordt uitgepakt
- Een pizza wordt 'unboxt' 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1