appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Moeten er na de Fyre-flop strengere regels komen voor influencers?

ANP
maandag 4 februari 2019 | KRO-NCRV | Teunie Stoffele

Een Amerikaanse rechter heeft besloten dat de modellen die het geflopte Fyre Festival aanprezen op social media, gedagvaard kunnen worden. Moeten vloggers en influencers transparanter zijn over het geld dat ze verdienen met een gesponsorde post?

Het Mediaforum met Ward Wijndelts en Sonny Motke

'Een #ad is tamelijk minimaal'

Vloggers die speelgoed aanbevelen op YouTube, influencers die een drankje aanprijzen op Instagram: het valt inmiddels bijna niet meer op. In Nederland is er de Reclamecode Social Media. Daarin staat hoe er met gesponsorde content omgegaan moet worden. Influencers zijn verplicht met de #ad kenbaar te maken dat ze betaald krijgen voor een post. Toch is dit lang niet altijd duidelijk. ''Een #ad is tamelijk minimaal,'' zegt Balie-directeur Yoeri Albrecht in Spraakmakers. ''Het lijkt me prettig dat wanneer iemand iets aanprijst, je weet dat deze persoon hier iets voor krijgt.'' 

250 duizend euro per post 

Voor de marketing van het Fyre Festival werden tientallen topmodellen en influencers betaald om 'the most insane festival the world has ever seen' te promoten. Model Kendall Jenner kreeg ruim 250 duizend dollar voor één enkele post op Instagram. Daarin suggereerde ze dat artiesten van het label van zwager Kanye West zouden komen optreden. ''Als de hashtag AD er niet bijstaat, dan is dat dus misleiding,'' vindt journalist Sonny Motké. ''Sommige van de mensen die kaartjes gekocht hadden, dachten ook echt dat die modellen er zelf bij zouden zijn." 

Volgens Motké is het goed dat er paal en perk wordt gesteld aan deze 'misleiding'. "Het is vervuiling van the mind,'' zo zegt hij. Volgens hem is Fyre Festival een extreem voorbeeld van hoe het mis kan gaan en hoe heel veel mensen geld zijn verloren. 

De documentaire 'Fyre: The Greatest Party That Never Happened' is te zien op Netflix. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1