appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Benzineprijs fors gestegen ondanks de lage vraag: hoe kan dat?

ANP
dinsdag 23 februari 2021 | AVROTROS | Stax&Toine Twitter

Waar we het een jaar geleden nog hadden over een feestje aan de pomp, omdat de olieprijs historisch laag was, dreigt de olieprijs deze maand tot een nieuw nationaal hoogterecord te stijgen. Hoe kan dat? Paul van Selms, hij houdt voor het consumentencollectief United Consumers de benzineprijzen bij, legt uit in Stax&Toine

Van Selms: "De simpelste verklaring voor de stijging van benzine is dat er nu een stip aan de horizon is als het gaat om de coronacrisis. Men verwacht dat het van de zomer een stuk beter zal zijn en daardoor stijgen de olieprijzen weer."

Benzineprijs fors gestegen ondanks de lage vraag: hoe kan dat?

Er is licht aan het einde van de 'coronatunnel'

"Door de coronacrisis en het thuiswerken was de vraag naar ruwe olie fors afgenomen en daarmee ook de prijs van benzine naar dieptepunt gedaald", legt Van Selms uit. Door die lage olieprijs heeft Saudi Arabië, waar de olie uit de grond wordt gepompt, een productiebeperking doorgevoerd. Die beperking houdt in dat er één procent minder olie uit de grond wordt gehaald. 

Vorig jaar april kon je al tanken vanaf 1,35 euro per liter. "Dat betekent dat oliemaatschappijen zo'n veertig tot vijftig dollar per vat betaalden en dat goedkoop", zegt Van Selms. Nu betaal je gemiddeld zo'n 1,81 euro per liter. Dat komt uit op zo'n zeventig tot tachtig dollar per vat. "Dat is een meer reële olieprijs."

Komt er een supercyclus aan? 

Markten houden zelfs rekening met een nieuwe supercyclus van de olieprijzen. "Je hebt het 'peak oil' moment. Dat is het moment waarop de hoeveelheid olie die uit de grond wordt gehaald, groter is dan dat er nieuwe voorraden gevonden worden." 

Dat heeft volgens Van Selms alles te maken met het feit dat de olieprijs heel laag stond. "Dat nodigt oliemaatschappijen niet uit te zoeken naar nieuwe velden." En ondertussen lopen de bestaande velden leeg met als gevolg dat de olievoorraad afneemt. "Ooit is er niks meer, maar voorlopig levert olie nog teveel op om daar daadwerkelijk mee te stoppen, dus dat zullen wij niet meer meemaken."

Zitten we ooit zonder olie?

Of de prijs nog verder op gaat lopen, is volgens Van Selms moeilijk te voorspellen. "Veel landen die olie uit de grond halen, zijn heel afhankelijk van hun inkomsten uit olie. Geld is verleidelijk, dus ze zullen niet stoppen met het pompen van olie. Dan krijg je automatisch dat de markt weer overspoeld wordt met olie en dan daalt de prijs weer." 

Ruwe olie wordt wereldwijd gebruikt en gezien als maatstaf voor de prijs van energie. De prijs van gas en elektriciteit zijn gekoppeld aan de prijs van ruwe olie. "Gas wordt duurder als benzine duurder is, want het zijn substituten. Het een zou het ander kunnen vervangen."

Wat betekent dit voor de rest van onze portemonnee?

Ruwe olie is als grondstof in veel producten verwerkt, maar we hoeven ons volgens van Selms geen zorgen te maken dat die producten van de ene op de andere dag fors duurder worden. 

"De beweging van ruwe olie kan elke dag anders zijn. De markt loopt vooruit op dit soort ontwikkelingen. De inkopers hebben hun inkooppositie allang zeker gesteld. Het moet echt veel verder stijgen wil dat van de ene op de andere dag invloed hebben." 

Datzelfde geldt voor transportondernemingen die ook afhankelijk zijn van de prijs van ruwe olie. "Transportondernemingen berekenen brandstof als aparte kostenpost door om zo een reële prijs te kunnen bieden en te voorkomen dat zij heel duur worden."

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1