appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Komen je pakjes dit jaar wel op tijd?

ANP
dinsdag 19 november 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Het feestdagenseizoen is van start gegaan. Eerst met Singles’ Day, binnenkort is het Black Friday en dan Sinterklaas en Kerst. Tijdens de drukke feestmaand zal het record online-aankopen ongetwijfeld weer gebroken gaan worden. Vorig jaar werden veel pakjes in december te laat bezorgd, komen ze nu wel op tijd aan?

Huub Vermeulen, algemeen directeur van Bol.com doet er in ieder geval alles aan. "Het hele jaar draai je met reservecapaciteit, zodat je die paar dagen per jaar dat het écht moet gebeuren, op volle bezetting staat. Het gaat om een paar piekdagen, maar er is een grens aan wat je kunt neerzetten voor één dag." 

Black Friday, vrijdag 29 november, valt dit jaar relatief laat waardoor deze dag dichter dan ooit op Sinterklaas zit. Maandag twee december is er sprake van topdrukte in de hele sector. De pakjes besteld op Black Friday worden dan bezorgd en er wordt massaal besteld voor pakjesavond op 5 december. Dit betekent nog meer pakjes te verwerken in korte tijd.

We proberen klanten te motiveren niet alles op de laatste dag te bestellen

Huub Vermeulen

Black Friday is over komen waaien uit Amerika. Daar is het de vrijdag na Thanksgiving waarna de grote kerstinkopen beginnen. Veel winkels adverteren met aanbiedingen. Sinds een paar jaar pakken winkels in Nederland ook groots uit met campagnes. Bol.com heeft daarom besloten om Black Friday niet alleen op de feestdag zelf te vieren, maar ook gedurende een periode daarvoor. "We proberen klanten te motiveren niet alles op de laatste dag te bestellen."  

Bol.com distributiecentrum

Retourpercentage 

Marieke Vink van Modegroep FNG, waaronder meer de merken Miss Etam en Claudia Sträter onder vallen, krijgt het ook druk in december. "De sale begint dan ook weer en je hebt natuurlijk de verkoop van kerstkleding. Onze online aankopen gaan de komende periode weer door het dak."  

Ruim de helft van die pakjes gaat retour. Dit is een probleem waar veel online-retailers mee kampen. Marieke Vink: "Nederlanders zijn kampioen in online bestellen, ook in kleding. Maar we zijn ook een kei in retourneren. Ruim de helft van door Nederlandse consumenten bestelde pakketjes, wordt teruggestuurd. Daarmee heeft ons land het hoogste retourpercentage van Europa." 

Milieueffect  

Jesse Weltevreden is lector e-commerce aan de Hogeschool van Amsterdam en hij doet samen met TNO onderzoek naar de milieueffecten van onlinebestellingen. "Je zou denken, dat milieueffect is negatief, maar als je zelf naar de stad gaat om een boek te kopen is, heeft dat ook effect op het milieu. Een online-aankoop is niet per definitie slechter voor het milieu."  

Algemeen directeur Huub Vermeulen loopt rond in het fulfilment center in Waalwijk. "We krijgen nu eenmaal producten terug. We willen het aantal retours terugbrengen. We zijn een databedrijf en we kijken al goed naar het antwoord op de vraag: waarom mensen producten terugsturen? Daar leren we steeds meer over." 

Bewuster met logistiek  

Gratis bezorgen en retourneren én de volgende dag in huis. Die service is de consument gewend. Webwinkels zijn steeds sneller in bezorgen van producten, indien gewenst vaak al op dezelfde dag. Weltevreden denkt dat in deze tijden, waarin het milieu belangrijker wordt, bedrijven bewuster zullen omgaan met logistiek. "Gratis, op dezelfde dag bezorgen, is niet meer van deze tijd."

Welke webgigant het als eerste aandurft om deze service te wijzigen weet hij niet. Weltevreden: ik verwacht uiteindelijk dat de stap gezet zal worden." 

Spraakmakers reportageserie 

In de week van 2 december besteedt Spraakmakers aandacht aan online-retailing met een speciale reportageserie gemaakt door Roy Heerkens. Luister iedere werkdag rond 10.30 uur naar NPO radio 1. 

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1