Buitenland
BNNVARA

'Obamagate' past precies in de campagnestrategie van Trump

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Obamagate' past precies in de campagnestrategie van Trump

Trump versus Biden lijkt een strijd van ver weg, maar de verkiezingen om het presidentschap zijn dichterbij dan je denkt. In november is het echte spektakelstuk, maar de campagnetijd is al lang en breed begonnen. Hoe doe je dat, campagnevoeren in tijden van corona? Amerikakenner Laila Frank vertelt erover in De Nieuws BV.

Bij de campagne van Donald Trump draait alles om de economie, vertelt Laila Frank: "Jobs, Jobs, Jobs stond er nog groot op de campagne-borden toen ik er nog was in februari. Nu zegt hij vooral, 'ik heb één keer de economie uit de as doen herrijzen en dat ga ik weer doen'.

#Obamagate

Frank: "Daarnaast, de favoriete campagnestrategie, of eigenlijk politieke strategie van Donald Trump is: kies een vijand, creëer een vijandbeeld. Dat doet hij met China nu, Biden schetst hij als de trekpop van China."

Niet alleen Biden is de vijand, ook Obama wordt niet gespaard. President Trump heeft in een korte tijd '#Obamagate' trending topic gemaakt op Twitter.

"De president heeft zondag 100 tweets eruit gegooid", legt Frank uit. "Trump heeft die term opnieuw gelanceerd, in 2017 speelde die ook al. Hij wekt daarmee de suggestie dat president Obama, als ik heel erg plat sla, mede-aanstichter is voor de mogelijke samenwerking met Rusland, het Mueller-onderzoek. En, dat president Obama daarmee de Trump regering dwars heeft willen zitten."

Het voordeel van Trump

"Wat voor Trump tweeten is, is voor andere mensen ademhalen", zegt Frank. In deze tijd van online campagnevoeren zal het de president goed uitkomen. Het enorme aantal volgers dat hij online heeft, is een groot voordeel ten opzichte van de democratische kandidaat Joe Biden. Frank: "Als je kijkt naar de online aanwezigheid van beide kandidaten heeft Trump het voordeel in alles."

Frank: "Hij heeft een groter team, hij heeft een betere structuur, hij heeft veel meer volgers. Dus de aanwezigheid van Trump, zijn volgers, zijn bereik: het is veel groter." Bovendien heeft Trump een voordeel van 150 miljoen dollar in de kas.

De aanpak van Biden

Waar het verschil nu misschien groot lijkt, hoeft de Biden-aanhang niet te treuren: "Als we iets van Biden geleerd hebben is het dat hij uit de dood kan herrijzen," zegt Frank.

"Wat helpt, is dat hij zijn onlineteam nu heeft verdubbeld van 20 naar 40 mensen, wat nog steeds niet heel veel is. Het geld loopt nu ook binnen, en geld betekent mensen en meer mensen betekenen een betere kwaliteit en een betere campagne."

Tot nu toe voerde Biden campagne vooral door te laten zien dat hij Trump niet is. Frank: "Zijn campagne ging over leiderschap en over het type leider dat je wil hebben. Hij begint er nu een visie aan toe te voegen, waarbij hij zegt 'we hebben een Franklin D. Roosevelt- aanpak nodig, die we ook in de jaren 30 hadden na de grote crisis'. Hij begint die boodschap steeds meer uit te dragen. Of hij het uiteindelijk gaat halen, dat zal moeten blijken."

Trump vs Biden: wie is de online winnaar?

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie