appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Russische trollenfabriek twitterde in twee dagen ruim 65.000 keer over MH17'

ANP
maandag 13 mei 2019 | NOS | Redactie

Medewerkers van een Russische trollenfabriek hebben in de twee dagen na het neerhalen van vlucht MH17 in 2014 in meer dan 65.000 tweets Oekraïne de schuld gegeven.

'Russische trollenfabriek twitterde in twee dagen ruim 65.000 keer over MH17'

Dat schrijft De Groene Amsterdammer na een grondige analyse van 9 miljoen tweets van deze fabriek, het zogenoemde Internet Research Agency in Sint-Petersburg. Dat is veel meer dan eerder werd gemeld.

Uit het internationale onderzoek van het Joint Investigation Team (JIT) is gebleken dat de Boeing 777 van Malaysia Airlines op 17 juli 2014 boven een Oekraïens dorp werd neergehaald door een Buk-raket van een brigade van het Russische leger in Koersk. Alle 298 inzittenden kwamen om het leven.

Campagne

Na het neerhalen kwam een centraal gecoördineerde, agressieve informatiecampagne op gang, vertelt Coen van de Ven van De Groene in het NOS Radio 1 Journaal. In pro-Russische media werden verschillende theorieën gelanceerd die Rusland moesten vrijpleiten. Daarbij werd ook het agentschap in Sint-Petersburg ingezet, gespecialiseerd in het beïnvloeden van discussies op sociale media.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1