appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Open voor afhaal, zijn winkeliers daarmee geholpen?

ANP
dinsdag 2 februari 2021 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Grote kans dat demissionair minister-president Rutte vanavond aankondigt dat de niet-essentiële winkels open mogen zodat klanten daar bestellingen kunnen afhalen. Maar schieten winkeliers daar iets mee op? "Waarom niet elk uur een klant naar binnen?", vraagt Jan Meerman, directeur van brancheorganisatie InRetail, zich af bij Spraakmakers.

Stand.nl: Er komt eindelijk wat perspectief voor winkeliers

Met een strikt tijdschema voor afhalen en met telefonische en online bestellingen zullen onder andere kledingzaken, boekhandels, meubelwinkels en tuincentra weer een beetje open kunnen. Robert Jan van Haagen heeft een bruidswinkel en is niet geholpen met de versoepeling - ook welclick & collectgenoemd. "Wij hebben te horen gekregen dat de lockdown voor ons een maand langer gaat duren. We zijn helemaal gesloten." 

"We hebben geprobeerd om voor de lockdown mensen te helpen die deze zomer wil trouwen. Dat gaat om het op maat maken, het afspelden en het atelierwerk. Maar dat is nu allemaal klaar. En de winkel is vanaf half december dicht en dat blijft dus nog tot en met maart zo", vertelt Van Haagen.

Bezorgen loopt lekker

Hanneke Jager, eigenaar van een boekhandel in Burgum, is wel blij met de nieuwe maatregel. "We zijn druk aan het bezorgen, dat loopt wel lekker. Het is heel bewerkelijk om alles naar de man te brengen, dus ik ben heel blij dat dit eraan gaat komen. Het is voor ons een zegen, want als ik naar twee dorpen ga, met zes pakjes, dan ben ik een uur weg."

Jan Meerman, directeur van branchevereniging InRetail ziet in het afhalen niet dé oplossing. "Ondernemers proberen wel een stukje van hun pijn te verzachten. Maar de onzekerheid is het moeilijkst", zegt Meerman. "Geen omzet en ook niet weten waar je aan toe bent. Daarom is vooral perspectief nodig."

Zware pijn

"De besmettingen zijn nog steeds zorgelijk en daardoor zitten de winkels in het verdomhoekje. Het is zware pijn die geleden wordt door ondernemers", vertelt Meerman. Ieder uur één klant naar binnen, dat zou volgens hem ondernemers echt helpen. "Kopen op afspraak zou een enorme vooruitgang zijn. We hopen dat het kabinet die beweging de komende weken gaat maken."

Alle kleine beetjes helpen, beaamt Meerman. "Maar er moet meer gebeuren, willen we niet in een drama eindigen." Meerman denkt dat de beeldvorming van drukke winkelstraten die in december is ontstaan, nu doorwerkt in beleid. "Het beeld van de Kalverstraat bepaalt op dit moment de emoties bij het kabinet. Dat is heel triest omdat er in 95 procent van de gevallen geen probleem is. In de kleinere dorpen en steden kan er prima gewinkeld worden."

Luister naar Stand.nl: Er komt eindelijk wat perspectief voor winkeliers

Spraakmakers Community 

Wil je niet alleen luisteren naar Spraakmakers, maar ook je ervaring delen met de redactie en op NPO Radio 1? Word dan lid van de Spraakmakers Community en ontvang onze nieuwsbrief.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1