appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Zo krijg je scholieren weer aan het lezen: 'We zijn totaal doorgeslagen met saaie teksten en nutteloze vragen'

ANP
dinsdag 13 oktober 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Om de leesvaardigheid en het leesplezier te vergroten, zouden scholieren meer tijd moeten krijgen om meer aansprekende teksten te lezen. "We zijn totaal doorgeslagen met saaie teksten en nutteloze vragen. Daar word je geen betere lezer van", zegt Jorien Castelein van uitgeverij Blink in Spraakmakers.

Stand.nl: Het leesonderwijs moet op de schop

De leesvaardigheid en het leesplezier daalt onder middelbare scholieren al jaren, blijkt uit internationaal onderzoek van PISA. Bijna een kwart van de 15-jarigen is laaggeletterd en kan daardoor later niet goed meekomen in de maatschappij.

Leesoffensief

De politiek moet actie ondernemen om de dalende leesvaardigheid in Nederland aan te pakken. Daarvoor pleiten achttien organisaties uit het onderwijs, cultuur en de jeugdgezondheid in een leesoffensief. Zo zou de schoolbibliotheek terug moeten komen en zou lezen meer aandacht moeten krijgen op de lerarenopleiding PABO.

Volgens Castelein is de laatste jaren in het onderwijs bewezen dat je van technisch lezen, geen betere lezer wordt. "Je kan dan wel controleren of je een tekst goed hebt gelezen, maar het werkt écht niet. We besteden heel veel tijd aan iets waar je geen betere lezer van wordt. We moeten gewoon méér gaan lezen."

Half uur aaneengesloten lezen

"Het beste is een half uur aaneengesloten lezen", betoogt Castelein. "Dan kom je in een bepaalde concentratie, emotie en beleving. Je moet lezen uit nieuwsgierigheid, anders werkt het niet." 

Met de klassieker Karel ende Elegast, win je de oorlog niet denkt Castelein. "Je hebt docenten die kunnen het zó brengen dat leerlingen het wél met enthousiasme lezen. Maar je moet lezen wat je zelf boeiend vindt, anders gebeurt er niks in je hoofd en komt er geen leesmotor op gang." 

Stand.nl: Het leesonderwijs moet op de schop

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1