appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Verkeersveiligheid: 'We worden immuun voor al die campagnes'

ANP
maandag 14 oktober 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Het aantal verkeersongelukken neemt toe. Bewustwordingscampagnes kunnen volgens minister Cora van Nieuwenhuizen een belangrijke rol spelen om het gedrag in het verkeer aan te passen. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen denkt niet dat nog meer campagnes gaan werken: ''Als je wordt doodgegooid met campagnes, dan word je daar een beetje immuun voor.'' 

Stand.nl: Veilig rijden is makkelijker gezegd dan gedaan
In vijf jaar tijd is het aantal ongelukken op de snelweg verdubbeld, blijkt uit een rapport van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Een belangrijke factor is het grotendeels wegvallen van politiehandhaving op de snelweg, dat de afgelopen jaren steeds minder een prioriteit voor de politie werd.

Gedrag op de weg

De inrichting van de weg is ook belangrijk om de verkeersveiligheid te verbeteren, zegt minister Van Nieuwenhuizen. Door een groei van de economie is het ook drukker geworden op de weg. ''Mensen passen hun gedrag daar niet op aan. De laatste jaren is het gebruik van de smartphone sterk toegenomen.'' Ze haalt aan dat het aantal ongelukken waarbij mensen zijn afgeleid en dan "pats" op de achterkant van de file rijden, sterk is toegenomen.

Of er meer handhaving op de weg moet komen, daar wil Van Nieuwenhuizen zich niet over uitspreken. Zij wil inzetten op campagnes voor bijvoorbeeld werkgevers en lachgas achter het stuur.

Die campagnes zijn belangrijk om zaken op de agenda te zetten, maar het gaat niets oplossen denkt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. ''Het is bewezen dat campagnes niet tot gedragsverandering aanzetten. Daar is gestructureerd beleid voor nodig.''

Zelfoverschatting in het verkeer

De belangrijkste reden voor gevaar op de weg is dat we onszelf overschatten, legt Tertoolen uit. ''Al die campagnes en borden en regels, die gelden niet voor jou. Jij hebt de machine perfect onder controle.'' Maar veel van het gedrag op de weg is juist impulsief. ''Mensen zijn boos, opgefokt en dat wordt erger doordat we onszelf geen tijd gunnen. Accepteren dat dingen langer duren is er niet meer bij.''

Meer politie op de weg

Doordat mensen uit zichzelf niet hun gedrag gaan veranderen, vindt oud-politieagent Koos Spee het belangrijk dat de politiek in gaat zetten op meer handhaving. ''Mensen die zich met kramp in de tenen aan de snelheid houden, moeten zien dat een ander een prent krijgt van de politie.''

Dat de politie zich niet overal ingezet kan worden, is voor Spee geen argument. ''In het verkeer zijn er 700 doden per jaar. Er is geen enkele vorm van criminaliteit waarbij zoveel doden vallen. De prioriteit ligt niet bij het verkeer, dat is het probleem.''

Stand.nl: Veilig rijden is makkelijker gezegd dan gedaan

Nóg meer Spraakmakers?

Volg ons op FacebookTwitter of deel je kennis en ervaring met de redactie via de Spraakmakers Community.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1