appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Hoe veilig is een chloortrein onder je huis?

ANP
woensdag 10 juli 2019 | KRO-NCRV | Tom Veldhuijzen

De NS wil samen met het rijk, de gemeente en ProRail huizen bouwen boven de grote stations in Nederland. Het verdiende geld wordt vervolgens gestoken in het opknappen van oude stations. We gaan een intentieverklaring ondertekenen en in een studie kijken of het haalbaar, maakbaar, leefbaar en veilig is." Dat zegt NS-topman Roger van Boxtel in het radioprogramma 1 op 1.

Van Boxtel noemt zichzelf nog absoluut geen snelle vastgoedjongen, en benadrukt dat het 'overkluizen' van stations echt geen luchtkasteel is. In het buitenland ziet hij hoe wereldsteden als New York en Parijs woningen en kantoren boven hun grote stations hebben gebouwd. "Daar zeggen ze dat het de stad beter maakt." Naast de NS, tekenen ook het Rijk, de gemeente Utrecht en ProRail woensdagmiddag een intentieverklaring.

"Het wordt groots gepresenteerd, maar we staan pas aan het begin. Ik durf nog niet te zeggen hoeveel het oplevert en of het rendabel is", erkent Van Boxtel. Menigeen zal zich afvragen hoe veilig het is om boven kabels met 1500V te wonen, en of er straks treinen met gevaarlijke goederen door de kelder rijden. "Op al die veiligheidsvragen moeten nog antwoorden komen", zegt Van Boxtel.

Donderdag tekent Amsterdam de intentieverklaring, Den Haag staat nog op het wensenlijstje van de NS. "Al die steden kampen met ruimtegebrek, we proberen hier iets op te lossen". legt van Boxtel uit. Hij zegt dat er nog geen zinnig woord valt te zeggen over wanneer de eerste heipaal de grond in gaat. "Er moet echt nog van alles worden onderzocht, zoals de leefbaarheid en de veiligheid. 'Haast u langzaam', is ook hier het motto van de NS".

'Eerste schadebetalingen Holocaust-nabestaanden in augustus'

Volkszanger Dries Roelvink associeert de NS direct met Holocaust-nabestaande Salo Müller (83). De tevens oud fysiotherapeut van Ajax streed jarenlang voor schadevergoedingen voor Holocaust-nabestaanden. Inmiddels is er een regeling getroffen, onder leiding van de commissie Cohen. Van Boxtel laat weten dat de eerste betalingen in augustus worden gedaan.

"Er is geen strijd gevoerd, maar juist een strijd vermeden. Over leed willen we geen rechterlijke procedure voeren. Er loopt nu ook een onafhankelijk historisch onderzoek naar de rol van de spoorwegen tijdens de oorlog. Dat verwachten we in het najaar. We lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid in het verleden."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1