Achtergrond

Koos Postema: 'De VARA had nooit met BNN moeten fuseren'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Koos Postema: 'De VARA had nooit met BNN moeten fuseren'

[KRO-NCRV] "De VARA had nooit met BNN moeten fuseren", zegt radio- en televisie-icoon Koos Postema in De Ochtend op NPO Radio 1. In de weekserie Toen Was Geluk Heel Gewoon blikt De Ochtend met kopstukken van vroeger terug op 'de goeie ouwe tijd' van verschillende sectoren. Vandaag: wat is er volgens Postema veranderd op radio- en televisiegebied?

De oud-verslaggever en presentator heeft een grote staat van dienst binnen de omroepwereld. Zijn hart ligt bij de VARA, waar hij naast nieuwsrubrieken ook bekend werd door de taboedoorbrekende praatprogramma's Een klein uur U en Een groot uur U, waarin onderwerpen zoals abortus, voorbehoedsmiddelen en pedoseksualiteit werden besproken.

Omroepen floreren door NPO

Zulke taboedoorbrekende programma's zijn er volgens Postema in het huidige medialandschap niet meer: "Niets is taboedoorbrekend, want er zijn geen taboes meer om te bespreken." Over het algemeen is de oud-presentator tevreden over het Nederlandse radio- en televisieaanbod. "De publieke omroep doet het goed, vaak zelfs heel erg goed, dankzij de NPO. Als ik lid kon worden van de NPO had ik dat gedaan."

Quote

De onzin van lid worden van een omroep, dat hoeft van mij niet meer

Postema

Dat het omroepbestel verandert vindt Postema niet per definitie een slechte zaak: "Het is uitstekend dat de omroepen spullen in moeten leveren en productiehuizen worden. Ook de onzin van lid worden hoeft van mij niet meer." Volgens hem gaat het bestel richting het BBC-model. "Dat is alleen maar goed, want van de BBC hebben we altijd alles geleerd."

Fusie VARA en BNN verschrikkelijk

De verrotting van het omroepbestel zit volgens Postema in het fuseren van de omroepen en alle kleine omroepen die erbij zijn gekomen. "Dat is zo'n sensatieomroep", zei hij over de BNN/VARA fusie. "Daarnaast hebben we ook nog Wakker Nederland, wat een onzin allemaal."

Hoe het verder gaat met het televisielandschap ligt volgens Postema ook aan de manier waarop een nieuwe generatie het nieuws volgt. Er is nu veel meer aanbod dan vroeger. "In mijn tijd spraken we van 2,5 tot 3 miljoen kijkers per aflevering. Niet om op te scheppen, maar dat waren gewoon de cijfers."

Bekijk het gesprek met Koos Postema in De Ochtend hier terug:

Ster advertentie
Ster advertentie