Achtergrond

Luchtvaartexpert: ‘Geen structureel probleem met omstreden Boeing 737 MAX’

foto: Reutersfoto: Reuters
  1. Nieuwschevron right
  2. Luchtvaartexpert: ‘Geen structureel probleem met omstreden Boeing 737 MAX’

[NOS - KRO-NCRV] "Dit is extreem zeldzaam, heel bizar, heb dit nooit eerder meegemaakt", zegt voormalig KLM-captain Benno Baksteen in het radioprogramma 1op1 over het sluiten van het Europese luchtruim. Hij is het eens met de Amerikanen, die eerst het onderzoek van de crash in Ethiopië willen afwachten. "Er is geen structureel probleem met de Boeing 737 MAX."

"Emotie bij het publiek heeft geleid tot een domino-effect. Dan ontstaat er druk bij andere overheden om ook hun luchtruim te sluiten. Ik begrijp de emotie, maar je bent als overheid niet verstandig bezig als je daar achteraan rent", vindt Benno Baksteen, voorzitter van de Dutch Expert Group Aviation Safety (DEGAS) en voormalig gezagvoerder bij de KLM.

Veel vraagtekens bij crash Ethiopië

Over de vliegtuigcrash in Ethiopië is nog weinig bekend, FlightRadar24 zegt in hun data ‘dipjes in de snelheid te zien’. Dat komt niet overeen met de eerdere crash van Lion Air, waar een defecte sensor de mogelijke oorzaak was. "Het wordt pas een reden om toestellen aan de grond te houden, als de vliegers wel degelijk de procedures volgden, deden wat ze moesten doen, maar dat niet hielp", zegt luchtvaartexpert Baksteen.

Baksteen, met beperkte informatie over de crash met de Boeing MAX van Ethiopian Airlines: "Tien seconden nadat het vliegtuig los kwam van de grond waren er al problemen. Dan vlieg je nog op de hand. Dat is het meest kritische moment, vlak voordat je de lucht in gaat. Het is denkbaar, niet heel waarschijnlijk, maar het kan wel, dat de software toen voor problemen heeft gezorgd."

TUI: "Alle gestrande passagiers woensdag weer thuis"

Volgens Tui-woordvoerder Petra Kok zetten alle gestrande passagiers woensdag weer voet op vaderlandse bodem. De twee MAX-toestellen blijven voorlopig op Gran Canaria en in Bulgarije staan. "We willen ze terug hebben in Nederland, maar ze moeten nu daar blijven staan omdat de luchtruimen dicht zijn", zegt Kok.

Over de financiële strop kan Kok nog geen bedrag hangen. "We huren ook andere toestellen in, zodat komende vakanties van passagiers gewoon door kunnen gaan." Baksteen zegt dat de luchtvaartsector weinig winstmarges kent. "Er zit weinig vet op de botten, dat is gelijk het probleem. Voor de gevolgen draaien de maatschappijen op, niet de overheden."

Journaliste Hella Hueck zit in de bus naar het vliegveld van Gran Canaria. "De stemming is opgewekt. Mensen hebben contact gehad met hun familie en het werk. We zaten in een goed hotel met lekker eten."

Het was voor Hueck en haar medepassagiers een bizar avontuur, "Toen we opstegen wisten we alleen dat de Britten hun luchtruim hadden gesloten. De gezagvoerder zei dat we nog wel een paar cirkels moesten draaien en kerosine moesten lozen, omdat we duizenden kilo’s te zwaar waren."

‘Ajax vloog met omstreden Boeing naar 4-1-zege’

Benno Baksteen herkent direct de Boeing 737 MAX als het toestel waarmee het miljoenenteam van Ajax vorige week vloog richting Madrid, waar het met 4-1 won van Real.

Volkszanger Dries Roelvink kon niet inbellen in 1op1 de uitzending, omdat zijn vlucht vanuit Innsbruck, met de ‘reguliere’ Boeing 737-800 vertraging had vanwege harde wind op Schiphol.

Luchtvaartexpert: ‘Geen structureel probleem met omstreden Boeing 737 MAX’

Verenigde Staten

De lijst met landen die de omstreden Boeing 737 MAX 8 uit hun luchtruim bannen wordt steeds langer. Ook Nederland, de Verenigde Arabische Emiraten, Nieuw-Zeeland en Fiji houden het toestel aan de grond.

Een van de weinige landen die het toestel in de lucht houden is de Verenigde Staten. Gisteren belde Boeing-ceo Dennis Muilenburg hoogstpersoonlijk met de Amerikaanse president Donald Trump om hier op aan te dringen.

Toch besloten veel landen de afgelopen dagen om hun luchtruim voor de Boeing 737 MAX te sluiten. Na landen als China en Indonesië wordt het toestel van Boeing sinds gisteravond ook niet meer binnen de EU toegelaten. In totaal staat nu twee derde van alle 737 MAX 8-vliegtuigen ter wereld aan de grond.

Ster advertentie
Ster advertentie