Achtergrond
KRO-NCRV

Laten we het eens over de voordelen van toerisme hebben

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Laten we het eens over de voordelen van toerisme hebben

Toeristen die door bollenvelden lopen, de planten in de tuinen van Giethoorn vertrappen en dan ook nog al die rolkoffertjes in onze hoofdstad. We klagen wat af over toeristen in Nederland, maar vandaag blijkt maar weer hoeveel ze ons land eigenlijk opleveren.

Want nieuwe cijfers van het CBS tonen nu aan dat er niet alleen steeds méér toeristen komen maar dat ze ook méér geld uitgeven. De waarde van het toerisme voor de Nederlandse economie is, zo stelt het CBS, over 2017 met 6,9 procent gestegen naar 82,1 miljard euro. In Spraakmakers ging het daarom over de stelling: We moeten stoppen met klagen over het groeiende toerisme.

Jaarlijks duizenden banen erbij door toerisme

Volgens Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS, is het toerisme ongeveer bijna net zo belangrijk voor de economie als de bouw. Daarnaast is toerisme ook goed voor de banen. "Ieder jaar komen er weer tienduizend voltijdbanen bij, puur op rekening van het toerisme." Het grootste deel daarvan zit volgens Van Mulligen in de horeca, "maar ook bij attractieparken, dierenparken, musea en reisbranche komen er heel veen banen bij."

Heel Nederland kan meeprofiteren

"Het zijn prachtige cijfers die het CBS vandaag heeft gepresenteerd", zegt Elsje van Vuuren, van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). "Wij zijn samen met de sector aan het kijken hoe we deze kansen kunnen benutten en deze groei in goede banen kunnen leiden, zodat heel Nederland mee kan profiteren van de groei."

'Houd Drenthe authentiek, ga het niet opeens Amsterdam Stones noemen'

Waar ze bijvoorbeeld mee zouden kunnen profiteren is in Drenthe. Hein Klompmaker, directeur van het Hunebedcentrum in Borger heeft de eerste stappen gezet om meer toeristen naar Drenthe te trekken. "We hebben onlangs 16 touroperators in Drenthe ontvangen om te proberen om Drenthe in arrangementen van Chinese touroperators te krijgen." Belangrijk hierbij is volgens Klompmaker wel om Drenthe authentiek neer te zetten. "Dus we moeten het niet opeens Amsterdam Stones gaan noemen, maar gewoon hunebedden." Je mag het volgens Klompmaker wel een beleving maken. "Daarom hebben we het concept Hunebed Highway bedacht." En dat werkt volgens Klompmaker geweldig, bijvoorbeeld om internationale toeristen te trekken "en dan kom je met het drents niet zo heel ver."

Ster advertentie
Ster advertentie