appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Deze drie mythes rond lage rugpijn kloppen niet

pixabay
vrijdag 23 april 2021 | NTR | Redactie

Bij lage rugpijn krijg je vaak drie adviezen te horen: til niet met kromme rug, ga niet onderuitgezakt zitten en houd rust. Onzin, zeggen bewegingswetenschappers Bart Staal en Jesper Knoop. Dergelijke geboden en verboden missen de essentie: afwisseling in je houding. "De beste houding is de eerstvolgende houding".

Focus met Bart Staal en Jesper Knoop

Het klinkt niet echt logisch, bewegingswetenschappers die een lans breken voor onderuitgezakt zitten. Knoop nuanceert: "Het is niet echt heel goed, maar als je het even doet is het ook weer niet heel erg. Het gaat er vooral om dat je veel afwisselt, en hoe je dan precies zit, maakt dan niet zo heel veel uit – als je maar niet heel lang in dezelfde houding zit."

Vandaar ook de slogan die Bart Staal er al vroeg in de uitzending ingooit: "De beste houding is de eerstvolgende houding". Zelfs als je flinke rugpijn hebt. "Ik wil niet zeggen dat je nooit rust moet nemen", aldus Staal. "Als je aan het eind van de dag thuis komt van je werk en je hebt heel veel last van je rug, dan is het prima om op de bank te gaan liggen. Maar het advies ‘bed houden’ is echt niet meer van deze tijd. Probeer juist zo snel mogelijk je activiteit weer op te pakken."

Flinke kostenpost

Ieder jaar krijgen vijf op de tien Nederlanders te maken met rugpijn. Door het thuiswerken lijken nog meer mensen er last van te krijgen. Volgens de VU kost het ziekteverzuim door rugklachten onze samenleving jaarlijks 3,5 miljard euro. En netjes door je knieën gaan bij het tillen zal daar weinig aan veranderen.

"Op zich is door je knieën zakken niet verkeerd om te doen", aldus Staal, "maar er is geen bewijs dat het de beste techniek is. Het advies komt voor uit een Zweedse studie uit de jaren zestig van de vorige eeuw, waaruit bleek dat bij vooroverbuigen de druk op de tussenwervels het hoogst was. Maar het was een studie met weinig proefpersonen, en in andere studies is er geen bewijs voor gevonden."

Om die afwisseling en beweging vol te houden bij stevige pijn, zijn hulpmiddelen allerminst verboden. "Dat is ook het beleid bij de huisartsen tegenwoordig: neem een paracetamol, zodat je meer kunt bewegen om de rugpijn zo snel mogelijk weg te kunnen krijgen".

Liever luisteren?

Heb jij ook zo’n last van je rug?

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap  

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus 
En wanneer je maar wil in podcast Focus Wetenschap 

 

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1