NTR

Deze meteoriet ontplofte 430.000 jaar geleden boven Antarctica

foto: Mark A. Garlickfoto: Mark A. Garlick
  2. Deze meteoriet ontplofte 430.000 jaar geleden boven Antarctica

430.000 jaar geleden ontplofte moet boven Antarctica een meteoriet zijn ontploft. Omdat de meteoriet al ontplofte voor hij de grond raakte, veroorzaakte hij geen krater, maar uit kleine deeltjes in de bergen van Antarctica kunnen wetenschappers afleiden wat er moet zijn gebeurd.

Dit soort 'airbursts' vindt plaats als een meteoriet de dampkring binnenkomen en al uiteenspat voor ze de grond raken. Volgens schattingen van de onderzoekers gebeurt dat veel vaker dan dat een meteoriet daadwerkelijk de aarde raakt en een krater veroorzaakt. De ontploffing zorgt dan voor een regen van gesmolten en verdampte deeltjes materiaal van de meteoriet.

Meestal leren we over dit soort ontploffingen dankzij verslagen van ooggetuigen. Maar in dit geval analyseerden de onderzoekers 17 deeltjes met een doorsnee van 100 tot 300 micrometer. Die bleken te bestaan uit de mineralen olivijn en ijzer spinel, bijeengehouden door stukjes glas. De samenstelling van de deeltjes - en het feit dat ze nikkel bevatten - vormt een indicatie dat ze uit de ruimte moeten komen.

Hoe is het heelal ontstaan?

Eerst een prachtige ondergaande zon, dan een heldere nacht met een klein maansikkeltje op een tapijt van duizenden flonkerende sterren. Misschien nog een vallende ster erbij, een meteoriet dus. Hét moment voor de grote filosofische vraag: Waar komt dit alles vandaan? Is er een begin of een eind? De planeet, de zon, al die sterren... Hoe is het heelal ontstaan? NPO Kennis legt het uit.

De onderzoekers vergeleken de deeltjes vervolgens met eerder gevonden deeltjes uit ijskernen, en concluderen dat het om de sporen van dezelfde meteoriet-ontploffing boven Antarctica gaat. Het onderzoek is gepubliceerd in Science Advances.

Inzicht in verleden en toekomst

Dit onderzoek kan niet alleen helpen om andere 'airbursts' uit het verleden te herkennen, aan het verspreide materiaal dat ze op aarde achterlaten. Het kan ook helpen om ons voor te bereiden op wat ons nog te wachten staat. Want als er morgen weer een meteoriet zou ontploffen boven Antarctica zou dat geen probleem zijn voor het menselijk leven op aarde. Maar als het boven Europa, Amerika of China zou gebeuren, zou het voor grote schade kunnen zorgen.

Gerelateerd:

Zeeleven ook drastisch veranderd door meteoriet die dino's uitroeide

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co
En wanneer je maar wil in podcast Focus Wetenschap