appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Strijd tussen Facebook en Apple door nieuwe IOS-update

Pixabay
donderdag 4 maart 2021 | BNNVARA | Rozemarijn Brus Twitter

Tussen Facebook en Apple woedt een nieuwe strijd. De IOS-update die er voor Apple-devices aankomt geeft de mogelijkheid aan gebruikers om hun gegevens af te schermen. "Facebook leeft van adverteerders en adverteerders maken gebruik van die data. Dus, uiteraard gaat Facebook daar last van krijgen", legt internetdeskundige Krijn Schuurman uit in De Nieuws BV.

Techreuzen met elkaar in strijd over gepersonaliseerde advertenties

Apple heeft zich voorgenomen om gebruikers beter te beschermen. Dus in de nieuwe versie van IOS - het besturingssysteem van iPhone - moeten gebruikers de mogelijkheid krijgen om cookies te weren. Dat betekent dat elke app-maker, dus ook Facebook en Instagram bijvoorbeeld, toestemming aan de gebruiker moet vragen om cookies te gebruiken, legt Schuurman uit.

Mochten wij in grote getale 'nee' antwoorden, dan heeft dat gevolgen voor Facebook. "Want, Facebook leeft van adverteerders en adverteerders maken gebruik van die cookies", legt Schuurman uit. "Uiteraard zou Facebook daar zelf dan last van krijgen", maar dat is niet het enige.

Beschermen gebruiker vs. funest voor bedrijven

Waar Apple voor de gebruikers op wil komen, zegt Facebook dat deze IOS-update ervoor zorgt dat kleine, lokale bedrijven die hun reclame richten op een specifieke doelgroep in een lastig parket komen te zitten. "Want ze krijgen geen toegang meer tot die persoonlijke data", legt Schuurman uit. "Dus moeten ze weer de advertentie aan iedereen laten zien, wat duurder, of minder effectief is. Dus Facebook zegt dat het voor kleine bedrijven lastiger wordt om hun business draaiende te houden."

Nu is de vraag natuurlijk: hoeveel IOS-gebruikers zullen ervoor kiezen om hun data niet meer te delen? Schuurman: "Ik heb het getest bij mensen, ook bij jonge mensen, en die zeggen, enerzijds klinkt het mooi, de privacy. Maar, ze zeggen ook, als ik dan hetzelfde krijg op tv, namelijk dat ik reclame zie voor luiers terwijl ik geen kinderen heb, dan zie ik liever iets dat bij mij past. Dat wordt natuurlijk steeds minder dan."

Belang van Apple

Dat Apple met deze update komt past volgens de internetdeskundige in een trend. "We zijn steeds kritischer geworden op de enorme data-verzamelingen dus je kunt zeggen, daar spelen ze goed op in." Schuurman zet wel een kanttekening bij de motivatie van Apple en vraagt zich af, zou er voor hen een ander belang zijn? 

In principe bestaan er op internet twee businessmodellen. Het ene is leven van advertenties, wat onder andere Facebook hanteert. "Als Apple dat moeilijk gaat maken dan is er eigenlijk nog maar één ander model mogelijk, en dat is dat je op je telefoon aankopen doet, in-app aankopen heet dat. En Apple krijgt altijd 30% van al die aankopen. Dus die zijn er meer bij gebaat dat we meer gaan betalen voor content, in plaats van dat er betaald wordt door middel van advertenties."

Meer controle

Oftewel, de IOS-update zorgt er bij Apple-gebruikers voor dat zij meer grip hebben op wat er met hun data gebeurt. "Daarnaast is het zo, hoe minder je van jezelf prijsgeeft, hoe minder passend de advertenties zullen zijn", aldus Schuurman. "De een zal dat wat vervelender vinden dan de ander, maar dat we meer controle krijgen is in beginsel natuurlijk hartstikke goed."

Techreuzen met elkaar in strijd over gepersonaliseerde advertenties

Meer van De Nieuws BV

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1