STER Advertentie

Kan dit elektronische bloedvat beschadigde aderen vervangen?

Xingyu Jiang
vrijdag 2 oktober 2020 | NTR | Redactie

Chinese wetenschappers hebben een elektronisch bloedvat gemaakt van metaal en plastic. Het kunstmatige bloedvat moet beschadigde aderen gaan vervangen, maar kan wellicht ook gebruikt worden om medicijnen naar cellen te brengen.

Xingyu Jiang printte vloeibaar metaal op een laagje polymeer, en rolde dat vervolgens op tot een buisje met een doorsnee van ongeveer 2 millimeter. Dankzij het metaal konden ze een elektrische puls door het bloedvat sturen. Die elektrische puls zorgde ervoor dat levend weefsel zich in het laboratorium met het kunstmatige vat ging verbinden. De studie is gepubliceerd in het wetenschappelijke blad Matter.

Medicijnen transporteren

Het elektronische vat kan met behulp van een elektrisch veld ook meer of minder doorlaatbaar worden gemaakt. Daardoor is het mogelijk om geneesmiddelen door de vaatwand naar lichaamscellen te transporteren. De Chinezen testten dat met een fluorescerend eiwit, wat zichtbaar werd buiten het bloedvat.

De grote vraag is natuurlijk hoe het menselijk lichaam op zo'n kunstmatig bloedvat gaat reageren. Dat hebben de onderzoekers nog niet geprobeerd, maar implantatie bij zes konijnen leverde na drie maanden geen ontstekingsreacties op. En een angiografie - een rontgenonderzoek dat bloedvaten zichtbaar maakt - liet zien dat de kunstvaten net zo goed functioneerden als echte bloedvaten, zonder enig teken van vernauwing.

Luister ook:

Bart Spronck onderzoekt stijfheid van bloedvaten

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co