appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Humberto
STER Advertentie

Laad je binnenkort je elektrische auto draadloos op?

wikimedia
maandag 18 mei 2020 | NTR | Redactie

In tijden van wifi en 4G beginnen draadjes steeds ouderwetser te worden. Ook de oplaadkabel van de elektrische auto moet er binnenkort wellicht aan geloven: steeds meer bedrijven zien brood in systemen voor draadloos opladen. 

Draadloos opladen begint voor mobiele telefoons al langzaam in te burgeren. Er gaan zelfs geruchten dat de nieuwste iPhone helemaal geen poorten zal hebben, en dus alleen maar draadloos opgeladen kan worden.

Maar voor elektrische auto's is dat heel anders. Die worden bijna per definitie opgeladen met een kabel. Goed, Rotterdam experimenteerde in 2016 al met draadloos opladen, en BMW bood het in 2018 al aan op een van haar modellen, maar dat bleven tot dusver uitzonderingen.

Rotterdam experimenteert met draadloos opladen elektrische auto's

Achter de schermen wordt echter druk gewerkt aan een draadloze toekomst. Het Amerikaanse bedrijf WiTricity, in 2018 al verantwoordelijk voor het systeem van BMW, is druk bezig de capaciteit van draadloos opladen te verbeteren. Het bedrijf verwacht binnenkort een efficiëntie te behalen die vergelijkbaar is met opladen via een draad. 

Beetje slordig parkeren

Daarnaast proberen ze het voor elkaar te krijgen dat de plaatsing van de auto niet super precies komt - een andere voorwaarde om draadloos opladen tot een succes te kunnen maken. Ook deed het bedrijf veiligheidstests, waaruit naar voren leek te komen dat het laadproces geen gevaar oplevert voor omstanders.

Hoe snel de accu's op deze manier kunnen worden opgeladen, zal ook een kwestie van geld zijn: hoe sneller, hoe duurder. Een lader van 2000 dollar zou op dit moment in een uur zo'n 50 kilometer actieradius moeten kunnen toevoegen. Er zijn al bedrijven bezig om draadloos de snelheden te halen van een Tesla Supercharger. Daarmee zou het mogelijk moeten worden om in de toekomst ook elektrische vrachtwagens op te laden.

Bovendien sturen landen er ook op aan om zich aan de dezelfde standaard te houden, zodat auto's en laders onderling uitwisselbaar zijn. Dat bleef op het gebied van hybride-auto's destijds achterwege. Kortom: veel seinen lijken op groen te staan voor het verder uitrollen van draadloos opladen. Groot-Brittannië liet begin dit jaar al weten van plan te zijn dit grootschalig te gaan doen. De vraag is natuurlijk wel hoeveel vertraging de coronacrisis gaat opleveren. 

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap  

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus 
En wanneer je maar wil in podcast Focus Wetenschap

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1