NOSNTR

'Er is meer beweging op Mars dan we dachten'

foto: NASA/JPL-Caltechfoto: NASA/JPL-Caltech
  2. 'Er is meer beweging op Mars dan we dachten'

De marslander 'Insight' van NASA heeft inmiddels grote en kleine 'marsbevingen' – aardbevingen op Mars – stoftornado's en een ongewoon sterk magnetisch veld ontdekt. Dat blijkt uit een serie publicaties over de eerste tien maanden die Insight op Mars doorbracht.

Er is meer beweging op Mars dan we dachten

De lander heeft inmiddels 24 relatief grote marsbevingen gedetecteerd, met een magnitude van 3 tot 4. Die bevingen vonden dieper onder het marsoppervlak plaats dan de meeste aardbevingen. Waarschijnlijk waren ze aan het oppervlak van Mars niet eens waarneembaar. De bevingen zijn wellicht het gevolg van vroeger vulkanisme.

Daarnaast nam Insight nog eens 150 kleinere bevingen waar, vergelijkbaar met bevingen die het Apollo-programma eerder op de maan registreerde. Die kleine bevingen zijn waardevol voor de wetenschappers, omdat ze precies weten hoe ze die moeten analyseren. Daardoor kunnen ze deels achterhalen hoe de bodem van Mars in elkaar zit.

Water

De manier waarop bevingen zich door de grond verplaatsen, hangt niet alleen af van de structuur van de grond, maar ook van de vochtigheid ervan. De bevingen kunnen dus iets zeggen over hoe het water op Mars is verdeeld. Het lijkt erop dat de mineralen in de bovenste lagen van de korst van Mars water bevatten. Die korst is droger dan die van de aarde, maar wel vochtiger dan die van de maan.

Een afbeelding van Cerberus Fossae, het gebied waar de twee grootste bevingen werden waargenomen. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Magnetisch veld

Het magnetische veld dat Insight aantrof was tien keer zo sterk als wetenschappers hadden verwacht. Mars heeft niet, zoals de aarde, een constant magnetisch veld. Maar er zijn wel kleine magnetische velden, veroorzaakt door rotsen die hun magnetisme hebben behouden.

Bij hogere temperaturen zouden die magnetische velden zijn verdwenen. Dat betekent dat deze rotsen relatief koel moeten zijn gebleven sinds ze miljarden jaren geleden gemagnetiseerd werden.

Mini-tornado’s

Daarnaast kent het oppervlak van Mars meer dust devils – kleine tornado's die stof in de lucht blazen – dan wetenschappers tot dusver dachten. Over een periode van tien maanden registreerde Insight er ruim 10.000. Opmerkelijk genoeg heeft Insight daar echter geen enkele foto van genomen, misschien omdat het om relatief weinig stof ging.

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co