appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Zo maak je zitten minder gevaarlijk

pxfuel
vrijdag 10 januari 2020 | NTR | Redactie

Zitten staat wel bekend als het nieuwe roken: het wordt in verband gebracht met een grotere kans op hartaandoeningen diabetes en kanker. Maar er zijn manieren om zitten minder gevaarlijk te maken. Variatie lijkt het sleutelwoord.

Traditionele culturen doen dit vaak al van nature. Ze zitten gehurkt of geknield, en bij gebrek aan een stoel veranderen ze regelmatig van houding. Idealiter zijn dat houdingen waarin nog enige beweging mogelijk is. Daardoor komt je ruggengraat niet alleen in een betere houding, je vermijd ook dat je de hele dag in dezelfde houding zit, schrijft New Scientist.

Zitten is het nieuwe roken

Vergelijk dat eens met de houding waarin veel mensen werken: de hele dag statisch in dezelfde houding op een stoel zitten. Je staat er misschien niet bij stil, maar zitten op een stoel is een typisch westerse gewoonte. Wereldwijd bestaan er waarschijnlijk niet minder dan 100 zithoudingen, die je terugvindt in zo'n 480 verschillende culturen. Geknield, gehurkt, met de benen gekruist, met de voeten plat op de grond; er zijn talloze varianten.

Belasting voor je rug

Het zitten op een stoel betekent een flinke belasting voor de ruggengraat. Als je staat, heeft je rug een natuurlijke s-vorm, maar tijdens het zitten verandert die in een c-vorm - wat het risico op rugblesssures vergroot.

Meer gezondheidstips 

Het Britse wetenschapsblad New Scientist heeft deze week een speciaal nummer met tips om gezonder te leven. Geen tijdrovende fitness-regimes of kilometers hardlopen, gewoon eenvoudige tips. Denk aan zaken als beter ademen, langzamer eten en een stevige wandeling. Simpel maar effectief.

Sommige fysiotherapeuten denken daarom dat we kantoren op een andere manier moeten inrichten. Werken achter een computer kun je ook doen als je in beweging bent, bijvoorbeeld door te lopen of te fietsen achter je bureau. Zolang de meeste bureaus uit een stoel en een tafel bestaan, lijkt het in ieder geval een goed idee om regelmatig even op te staan en de benen te strekken. 

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap  

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus 
En wanneer je maar wil in de podcast Focus Wetenschap

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1