appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Elektrische auto binnen zes jaar even duur in aanschaf

Wikimedia
dinsdag 9 juli 2019 | AVROTROS | Redactie

Batterijen worden goedkoper, lichter en krachtiger en een elektrische motor is een stuk efficiënter dan een verbrandingsmotor. Voor expert Auke Hoekstra lijdt het geen twijfel: de toekomst is elektrisch.

Jortcast #138 - Elektrisch blik op de weg

Eén klein nadeeltje volgens dr Kelder: een elektrische autootje is voor gewone mensen erg duur. Hoekstra, expert op het gebied van elektrische auto's, denkt echter dat dat niet lang meer zal duren. "In 2025 zullen auto's in aanschaf ongeveer even duur zijn. Ik denk dat in 2022 voor de meeste mensen die een nieuwe auto kopen de TCO (total cost of ownership, de maandelijkse prijs) al een beetje gelijk wordt. Dus uiteindelijk wordt dat veel en veel goedkoper."

Auke Hoekstra in gesprek met dr Kelder

En nee, dat komt niet doordat traditionele auto's duurder worden gemaakt. Hoekstra: "dat komt puur doordat je vier keer zo weinig energie nodig hebt en geen motoronderhoud." Zelfs nog niet over twintig, dertig jaar, meent Hoekstra. 

Plof-auto

In 1900 woog een batterij 15 duizend kilo, alsof je een olifant bij je hebt in je auto. Tegenwoordig is dat nog maar driehonderd kilo. "Hij is de afgelopen tien jaar ook zo’n zeven tot tien keer zo goedkoop geworden", zegt Hoekstra.

Dat betekent niet alleen dat elektrische auto's rond 2025 qua prijs concurrerend zijn, het gaat nog verder: "Vóór 2030 zijn alle stekkerauto's met een actieradius van vierhonderd kilometer goedkoper dan plof-auto's (Hoekstra's term voor auto's met een verbrandingsmotor, die op benzine of diesel rijden, red.)".

Onderspit

"En het leuke is: die verandering is pas ingezet toen we onze mobieltjes en laptops begonnen te gebruiken". Dat was namelijk het moment waarop mensen behoefte begonnen te krijgen aan een lichtere batterij. "En nu ineens hebben we batterijen die tien keer zo licht zijn en tien keer zo lang meegaan". 

Voor Hoekstra lijdt het geen twijfel dat de verbrandingsmotor het onderspit gaat delven. "Een elektrische motor is ongeveer vier keer zo efficiënt. Bovendien kan hij eindeloos mee, is hij compacter en heeft geen onderhoud nodig."

Omslagpunt al bij 30.000 kilometer

Verhalen dat elektrische auto's pas na zo'n acht jaar gebruik beter voor het milieu zijn, omdat de productie veel energie en materiaal kost, wijst hij van de hand: "de professor die dat verhaal van 'acht jaar' de wereld in heeft geholpen is het inmiddels ook met mij eens - het omslagpunt ligt bij ongeveer 30 duizend kilometer. Oftewel zo'n anderhalf jaar".

Als laatste argument ter verdediging van de verbrandingsmotor oppert dr Kelder vindt het omslachtig dat je een elektrische auto telkens met een kabel aan het stroomnet moet koppelen. Hoekstra: "als ik aan mensen vraag, hoe erg vind je het om even om de drie, vier dagen in te moeten pluggen, dan zeggen ze: 'geweldig, want ik hoef nooit meer naar een tankstation'."

Auke Hoekstra: elektrisch rijden

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1