NOSNTR

Voor het eerst waargenomen: het ontstaan van nieuwe genen

foto: pixabayfoto: pixabay
  2. Voor het eerst waargenomen: het ontstaan van nieuwe genen

Onderzoekers aan de Technische Universiteit Delft hebben tijdens hun experimenten met (bier)gisten voor het eerst een van de belangrijkste processen uit de evolutie van het leven geobserveerd: het ontstaan van nieuwe genen.

Marc-Robin Visscher bezocht het lab van de Delftse onderzoekers en sprak met een van de twee hoofdauteurs: biotechnoloog Nick Brouwers.

TU Delft brengt ontstaan nieuwe genen voor het eerst in kaart

Het ontstaan van een nieuw gen begint bij de poging van een cel om een beschadigd gen in het DNA te herstellen. Dat doet de cel door een kopie te maken van een ander gen dat in de buurt zit. Maar soms gaat er tijdens dat proces iets mis: de cel maakt een kopie te veel van een gen aan.

Die kopie is essentieel, ontdekten de genetici: de kans op een nieuw soort gen in het DNA is erg klein zonder die te veel gekopieerde genen. Zo'n kopie transformeert veel makkelijker tot een nieuw, ander gen. Biologen hadden al een sterk vermoeden dat het zo werkte, maar het is nu ook voor het eerst daadwerkelijk waargenomen.

Voorwaarde voor de diversiteit van leven

Zonder deze nieuwe ontstane genen zou de grote diversiteit en het ontstaan van nieuwe diersoorten niet mogelijk zijn. Weliswaar heeft het gen soms geen effect op de cel of is het zo beschadigd dat het gen niet meer werkt. Maar er zijn ook situaties waarin gekopieerde genen een nuttige functie hebben gekregen. En zo hebben wezens met deze voordelige genen een grotere kans om te overleven.

Zoals gezegd is dit onderzoek gedaan bij biergisten. De onderzoekers hopen dan ook dat deze kennis hen nog beter in staat stelt om bieren te verbeteren. Hun ontdekking werd gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschrift PLOS Genetics.

En wanneer je maar wilt in de podcast Focus Wetenschap