NOSNTR

Bijensterfte door glyfosaat? Niet te snel

foto: pixabayfoto: pixabay
  2. Bijensterfte door glyfosaat? Niet te snel

De omstreden onkruidverdelger glyfosaat kan bijen gevoeliger maken voor ziekteverwekkers, laat een nieuwe studie zien. Maar dat betekent nog niet dat we de achteruitgang in de bijenstand kunnen toeschrijven aan glyfosaat, zegt de Belgische bijenonderzoeker Ivan Meeus.

Omstreden onkruidverdelger vermindert weerstand bijen

De nieuwe studie laat zien dat glyfosaat (dat in het verdelgingsmiddel RoundUp zit) verschillende darmbacteriën bij de bij kan uitdunnen. Op zich maakte het glyfosaat de bijen niet ziek. Maar wanneer de onderzoekers een parasitaire bacterie op de bijen losliet, merkten ze dat de bijen met een door glyfosaat verstoorde darmflora sneller stierven in vergelijking met bijen bij wie hun darmflora niet verstoord werd.

De bacteriën in de bijendarmen hebben belangrijke functies. Ze helpen bijvoorbeeld bij het verteren van stuifmeel. Ook zetten ze voedingsstoffen in de darmen om, wat zorgt voor een aanvulling van het bijendieet. Een verstoring van deze processen kan er voor zorgen dat ziekteverwekkers voet aan de grond kunnen krijgen, laat de nieuwe studie zien.

Het lab versus de echte wereld

De studie is uitgevoerd in het laboratorium. Kun je dat vertalen naar de echte wereld? "Dat zou ik op dit moment nog niet doen", aldus Meeus. "De studie laat zien dat glyfosaat indirect kan inwerken op de bijen. Maar om te zeggen dat bijen aan het doodvallen zijn door de glyfosaat, dat is een stap te ver."

Maar als je die achteruitgang niet aan glyfosaat kunt toeschrijven, waar ligt het dan wel aan? “In België en Nederland samen heb je 400 soorten bijen. Elk van die soorten heeft een specifieke leefomgeving. De bijenstand gaat in de meeste gevallen achteruit omdat die leefomgeving wegvalt, bijvoorbeeld omdat landbouw die ruimte inneemt.”

Glyfosaat voorlopig nog op de markt

De meeste publieke wetenschappelijke adviesorganen in Europa zeggen dat glyfosaat voorlopig veilig genoeg is, ondanks vele claims dat het de gezondheid en milieu kan schaden. Het wordt de komende jaren daarom nog gewoon gebruikt, werd vorig jaar besloten:

Hoe veilig is omstreden onkruidverdelger glyfosaat?

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van NPO Focus.

Iedere dinsdag- op woensdagnacht van 02.00 tot 06.00 uur in Focus