Waarom bestellen we zoveel pakketjes? 'Wordt het brein heel blij van'
- Nieuws
- Waarom bestellen we zoveel pakketjes? 'Wordt het brein heel blij van'
Met de feestdagen in aantocht zijn Nederlanders weer volop aan het online shoppen. En dat terwijl we al Europees kampioen zijn daarin, voornamelijk in de provincie Utrecht. Bezorgers draaien overuren en pakketpunten zijn soms zo vol dat er niks meer bij kan. "Het is net als snacken", zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Het aantal pakketjes loopt de spuigaten uit. Wessels benadrukt dat er zowel besteld wordt als iemand iets nodig heeft, maar ook omdat het 'leuk' is om online te shoppen. Dat heeft drie redenen, vertelt de consumentenpsycholoog: het bestellen zelf, het ontvangen en het uitpakken. "Het blijft een verrassend moment en daar wordt het brein heel blij van. Dat willen we dan blijven herhalen, waardoor we weer bestellen, terwijl we niets nodig hebben."
Dopamine
Maar die momenten kun je ook op andere manieren creëren, weet Wessels. Met iemand afspreken of gaan sporten geeft ook die dopamine, al moet iemand daar dan wel wat meer moeite voor doen. Daarnaast adviseert Wessels shoppers om naar de winkel te gaan en de gekochte artikelen te laten inpakken. "Dan krijg je hetzelfde effect als bestellen", aldus de consumentenpsycholoog. "Simpelweg scrollen omdat er misschien wel iets leuks in de aanbieding is, is een slecht idee."
Veranderend beeld
De winkelstraat verandert namelijk ook doordat er zoveel online besteld, vertelt Hayo Galema, oud-binnenstadsmanager in Leeuwarden. Volgens Galema verandert het 'karakter' van de winkelstraat en begint het een 'verblijfsgebied' te worden. "Het aantal winkelpanden neemt af, een deel wordt horeca en er wordt meer gewoond in de binnenstad. Het is wat wij als consumenten met elkaar doen, de consument bepaalt."
De wel succesvolle winkels zetten in op 'aantrekkelijkheid', waardoor ze een 'geweldig imago' hebben, aldus Galema. "Maar wat wel meespeelt, is dat winkelier zijn geen geweldig imago heeft. Je draait lange uren voor een twijfelachtige toekomst. Het is een wat oudere beroepsgroep die moeite heeft om een opvolger te vinden, ook dat hoort bij de problematiek."
Extra inkomstenbron
Beller Teunie Stoffele is zo'n winkeleigenaar. De Familiefabriek in Den Bosch opent binnenkort haar webshop, maar Stoffele is vooral voorstander van de combinatie met de winkel. "Onze winkel is een plek waar je iets kan beleven, de producten zijn prachtig opgesteld, de kinderen kunnen het speelgoed testen en we hebben een koffiehoek. We hebben een uniek aanbod." Maar dagjesmensen kunnen binnenkort dus ook achteraf iets bestellen. "Voor mij betekent het als winkelier een extra inkomstenbron."
'Laat maar komen'
Niels Bouman is pakketbezorger bij PostNL en stelt dat postbedrijven 'blij' zijn met alle pakketjes. "Het is wel druk in deze tijd. Maar er zijn extra bezorgers ingezet en extra auto’s ingehuurd, we moeten samen de last dragen. We hebben langere laadtijden door de hoeveelheid pakketten", vertelt Bouman. Dat betekent voor de pakketbezorger dat hij 180 pakketjes per dag bezorgt, met een maximaal gewicht van 31,5 kilo per pakket. "Laat maar komen, we zijn erop ingesteld."
Luisteraar Tom Voorma heeft het niet zo op online bestellen en gaat liever naar een winkel in de buurt, omdat de service dan beter is. "We laten het gemak over alles gaan, maar het is ook een investering in iemand die jou ook trouw is." Beller Yasmine Ruigrok-Van der Werven heeft geen moeite met de vele pakketjes bij haar in de buurt en zet de lokale pakketbezorger graag in het zonnetje. "Het werkt van twee kanten, dus als dank geven we hem een mooi kerstpakket met mooie dingen voor hemzelf en zijn gezin. Dat is leuk."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!
Gerelateerd





