appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Dit is de Dag
STER Advertentie

Maandverbandreclame op cricketshirt doorbraak voor India

Jeugdjournaal
vrijdag 4 september 2020 | Omroep MAX | Lisa Konings

Het bekende Indiase cricketteam Rajasthan Royals speelt aankomend seizoen met reclame voor een maandverbandmerk op het tenue. Volgens menstruatie-expert Hilda Alberda is het baanbrekend voor India, waar ongesteldheid een groot taboe is en omgeven is met een schrijnend gebrek aan kennis. Zij was afgelopen zaterdag te gast bij Nieuwsweekend.

Deze maand begint de cricketcompetitie weer. De sport is in India razend populair en het team Rajasthan Royals is al jaren één van de favorieten voor het kampioenschap. Vandaar dat het groot nieuws is dat maandverbandmerk Niine reclame gaat maken op hun shirts.

In India is er een groot taboe rondom menstruatie. Daarom beschikken veel vrouwen en meisjes niet over de juiste kennis rondom hygiëne en het cricketteam zou daar een kleine verandering in kunnen brengen omdat het nu stukje bij beetje bespreekbaar kan worden gemaakt.

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hilda Alberda ontwikkelt voor Simavi projecten rondom menstruatie en hygiëne in Azië en werd in India zelf ook geconfronteerd met de onwetendheid rondom dit thema.

Alberda: "Ik herinner me nog heel goed de eerste keer dat ik naar India ging voor Simavi. We gingen daar met lokale partners onderzoek doen om een goed beeld te krijgen van de situatie daar en zij hadden een plaatje meegenomen met het reproductieve systeem van de baarmoeder en ze legden dat daar uit aan volwassen vrouwen. Zij zaten met open mond te luisteren omdat die informatie nieuw voor ze was. Dat was erg heftig. De vrouwen daar wisten niet dat het maandelijkse bloeden te maken had met vruchtbaar zijn."

Taboe

Het taboe dat in India heerst is groter dan wij denken. Het wordt gezien als vrouwenprobleem, waardoor er helemaal niet over gesproken wordt en vrouwen het geheim houden. Ook vrouwen onderling praten er niet over, waardoor kennis over hygiëne nihil blijft en ook niet overgedragen wordt.

"Wat mij erg is bijgebleven is dat vrouwen geen plek hebben om zich te wassen. Ik zie het nu nog voor me dat een vrouw met een sari aan middenin het veld stond zichzelf stond te wassen. Stel je eens voor als je ongesteld bent, hoe doe je dat dan?," zegt Alberda.

Premier Modi heeft zichzelf laatst uitgesproken over de toegankelijkheid van maandverband en tampons, een doorbraak voor India. Maar vrouwen worden ook nog uitgesloten van (religieuze) bijeenkomsten als zij ongesteld zijn.

Volgens Alberda is het een mix van sociale, culturele en religieuze normen die dat het zo ingewikkeld maakt, waarvan de religieuze het moeilijkste is om te doorbreken. "Kennis geven aan meisjes, vrouwen en ook mannen is gewoon de basis. Als je al snapt dat het bloed niet onrein is maar normaal en natuurlijk dan kun je al heel veel veranderen."

Liever luisteren?

Nieuwsweekend op NPO Radio 1

Iedere zaterdagochtend tussen 08:30 en 11:00 uur presenteren Mieke van der Weij en Peter de Bie het programma Nieuwsweekend voor Omroep MAX.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1