appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Hoe voorkom je een burn-out?

ANP
zaterdag 23 januari 2021 | EO | Goed Werk Twitter

Burn-outs zijn de afgelopen tien jaar een epidemie en met al die lockdowns lijkt het niet echt minder te gaan worden. In Goed Werk sprak Arie Boomsma met psycholoog Thijs Launspach, die zich zorgen maakt over de invloed van lockdowns op onze mentale gezondheid. Hij geeft tips over hoe je moet voorkomen dat je afzakt.

Meteen luisteren: Thijs Launspach in Goed Werk, samen met burn-outslachtoffer Judith Noordzij

Minderen met social media

Social media kan een katalysator zijn voor overspannenheid, vindt Launspach. "Het is een vergelijkingsmachine. Vergif voor je hoofd", vindt hij. Waar je vroeger je auto alleen hoefde te vergelijken met die van de buurman, zijn er tegenwoordig miljoenen auto's die je kunt bekijken. Dat zorgt voor stress: "Mensen worden er ongelukkiger van", zegt de psycholoog.

Helemaal stoppen met Instagram, Twitter of Facebook hoeft niet, maar je kunt wel een paar dingen doen, vindt Launspach. "Haal al je social media-apps van je telefoon af en zorg dat je er alleen nog via je desktop of je laptop naartoe moet", aldus de psycholoog, "of zet op z'n minst je notificaties uit". Hierdoor ben je minder in de greep van social media.

Accepteer dat je niet overal aan mee kunt doen

Burn-outs ontstaan niet alleen tijdens het werken, maar juist ook in de vrije tijd. Ook in coronatijd kun je na je werk nog allerlei nuttige- of juist sociale dingen doen die veel energie kosten. "Je bent zelf de baas over je tijd. Hoeveel afspraken je hebt, heb je zelf in de hand", vindt Launspach.

Veel mensen hebben last van FOMO (Fear Of Missing Out), maar dat moeten ze echt proberen te laten varen. "Bereid je erop voor dat je niet overal bij kunt zijn en dat soms leuke dingen aan je voorbij gaan. Ook als je je best doet om overal bij te zijn, ga je dingen missen", zegt hij. "Zeg een afspraak af als je te gestresst bent."

Podcast

In de podcast Goed Werk vertelt Launspach nog veel meer over burnouts en komt ook burn-outslachtoffer Judith Noordzij aan het woord. De podcast is hierboven te beluisteren, of anders via de site van NPO Radio 1, Spotify of Apple podcasts.

Meepraten? Dat kan op onze community op LinkedIn.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1