Opinie & Commentaar

Waarom Albert Heijn ons geld moet geven

foto: Albert Heijnfoto: Albert Heijn
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom Albert Heijn ons geld moet geven

[AVROTROS] Ik heb een nieuw bijbaantje. Ik was er niet naar op zoek, maar het kwam - zoals dat soort dingen vaak gaan - toevallig op mijn pad. Ik werk er nu sinds een paar maanden, gemiddeld twee keer per week. Tussentijdse evaluatie: het is geen doorslaand succes.

Allereerst zat ik niet per se te wachten op een extra bijbaantje naast mijn fulltime baan bij AVROTROS. Ten tweede ontvang ik nul komma nul salaris voor deze extra werkzaamheden en je zult begrijpen dat dat mijn werkplezier wel enigszins beïnvloedt. "Geef me dan in ieder geval korting op mijn aankopen", smeekte ik bij de manager, maar hij was onverbiddelijk. Nee. Geen sprake van. Tot slot vind ik het ontzettend monotoon werk. Een pak melk voor het rode lampje houden. Piep. Een halfje bruin voor het rode lampje houden. Piep. Een zak appels voor het rode lampje houden. Piep.

Geen schouderklopje

De zelfscan bij de Albert Heijn. Als consument doe ik nu het werk wat eigenlijk de kassamedewerker hoort te doen. De supermarkt hoeft hierdoor minder kassamedewerkers in dienst te nemen en kan dus bezuinigen op de personeelskosten. Wat krijg ik dan in ruil voor de extra werkzaamheden die ik verricht? Helemaal niks! Mijn boodschappen zijn niet goedkoper geworden. Ik krijg geen extra insectenplaatjes, servieszegels of Air Miles. Ik krijg zelfs geen schouderklopje van de manager als ik weer naar buiten loop.

Als een klein kind

Sterker nog, na afloop van mijn tweewekelijkse zelfscanbaantje, word ik regelmatig als een klein kind gecontroleerd. Dan komt er een supermarktmedewerker in mijn boodschappentas graaien om te kijken of ik geen fouten heb gemaakt. Dus ik verricht niet alleen extra werkzaamheden voor noppes, ik loop ook nog eens extra risico op een strafblad door vrijwillig werk van de supermarkt uit handen te nemen.

Niet heppie

Beste Appie, niet everybody is heppie als jullie consumenten jullie werk uit handen laten nemen en zij er vervolgens niets voor terugkrijgen. Ik stel voor: geef een zelfscankorting of laat consumenten na tien zelfscanbeurten een bloemetje uitkiezen. Positief belonen werkt uiteindelijk het best, dat weet iedereen die kleintjes heeft én goed op de kleintjes let.

Radar: consumentenradio op NPO Radio 1

Mischa Blok presenteert Radar Radio: elke zaterdagmiddag tussen 15:00 en 16:00 op deze zender. Lees alle artikelen uit Radar Radio in de rubriek Consument. Om een appje naar de studio te sturen heb je de NPO Radio 1-app nodig. Nog niet op je telefoon? Download hem hier voor Apple iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie