appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Tabaksfabrikanten gebruiken Instagram voor rookreclame

ANP Foto
donderdag 23 april 2020 | HUMA | NPO Radio 1 | VPRO | Redactie Alicante

Op Instagram wordt reclame gemaakt voor tabaksproducten, mede door een Nederlandse influencer. Dat blijkt uit onderzoek van Argos en The Investigate Desk. In de reclame is niet direct een sigaret of een e-sigaret te zien. De influencers die eraan meewerken zetten vooral perfecte plaatjes online van een leven vol reizen, zon en gestroomlijnde lichamen.

Argos (VPRO/HUMAN) en The Investigate Desk hebben een uitgebreid onderzoek gedaan naar deze campagnes.

Lees dat artikel hier!

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hoe werkt het?

Nogmaals: tabaksreclame in Nederland is verboden. Ook volgens EU-regels mag het niet. Maar erop controleren is niet zo makkelijk, zeker op het internet. Er zijn influencers die in opdracht van een tabaksfabrikant foto’s plaatsen op Instagram, bijvoorbeeld van een gesponsorde reis naar Kroatië. Zij richten zich niet direct op de Nederlandse markt. Hun volgers komen uit Nederland, maar ook uit de rest van Europa.

Argos en The Investigate Desk zijn erachter gekomen dat wetgeving op dat gebied bijzonder ingewikkeld is. Zo is niet altijd even duidelijk wie moet controleren, als een campagne in meerdere landen te zien is. En daar maken tabaksfabrikanten, in dit geval BAT, handig gebruik van.

Lifestyle

De influencers die meededen aan de campagnes gebruikten de hashtag ‘#TodayIWill’. Op de posts is niet direct rookwaar te zien. Het gaat om de lifestyle en de tag naar een tabaksfabrikant. Het doel is om jongeren onbewust een hippe en positieve associatie met een tabaksproduct te geven, zo legt marketingprofessor Robert Kozinets uit aan Argos. Hij en zijn team vonden talloze andere voorbeelden van stiekeme rookreclame op sociale media.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1