Naar homepage
Wetenschap & Techniek

Kunnen elektrische vrachtwagens nu al concurreren met diesels?
NTR

foto: pxherefoto: pxhere
  1. Nieuwschevron right
  2. Kunnen elektrische vrachtwagens nu al concurreren met diesels?

Elektrische vrachtauto's zouden nu al goedkoper in gebruik kunnen zijn dan diesel-vrachtwagens, blijkt een uit een nieuwe studie. Maar alleen als aan belangrijke voorwaarde wordt voldaan: er moeten genoeg snelladers zijn.

Het elektrificeren van het vrachtvervoer wordt vaak als onhaalbaar gezien, schrijven de onderzoekers in het vakblad Joule, vanwege de lange afstanden die vrachtwagens afleggen. Je zou dan een grote hoeveelheid batterijen nodig hebben, die loodzwaar zijn en daardoor het gewicht en de energiebehoefte van de vrachtwagen opjagen.

Niet meer batterijen, meer snelladers

Daarom bekijken de onderzoekers van het Stockholm Environment Institute het probleem vanuit een ander perspectief: ze willen de vrachtwagens niet volladen met batterijen, maar juist het aantal snellaad-stations uitbreiden. In het model van de Zweedse milieuonderzoekers reden de vrachtwagens 4,5 uur door, om vervolgens 40 minuten bij de snellader te staan.

In die opzet hebben de wagens veel minder batterijen nodig, waardoor zowel als gewicht als het energieverbruik flink omlaag gaat. De kosten zouden daardoor kunnen dalen tot het huidige kostenniveau van diesel, of zelfs iets daaronder. Bovendien, aldus de Zweden, worden batterijen in hoog tempo goedkoper, wat de kosten verder drukt.

Probleem is natuurlijk dat de snellaadcapaciteit uit het Zweedse model er op dit moment nog helemaal niet is. Het zou een enorme investering vragen om die capaciteit aan te leggen. Maar, zeggen de Zweedse onderzoekers, vrachtverkeer beweegt zich voor een groot deel langs een aantal hoofdroutes. Door de snellaadstations aan te leggen op een aantal strategische locaties, zou je het benodigde aantal stations - en dus de kosten - kunnen beperken.

Batterij of waterstofcel?

Ondertussen zijn batterijen niet het enige duurzame alternatief voor het vrachtvervoer. Veel experts zien waterstofcellen als een realistischer alternatief. Veel zal waarschijnlijk afhangen van de snelheid waarmee de prijs van waterstofcellen - en van batterijen - omlaag gaat.

Rijden we in 2030 allemaal elektrisch? NPO Kennis zet de mogelijkheden, uitdagingen en strategieen op een rijtje.

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus
En wanneer je maar wil in podcast Focus Wetenschap

Ster advertentie
Ster advertentie