Naar homepage
Wetenschap & Techniek

De overeenkomst tussen revalidatie en paralympische topsport: 'Het gaat om het verbeteren van bewegen'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De overeenkomst tussen revalidatie en paralympische topsport: 'Het gaat om het verbeteren van bewegen'

Zijn onderzoek richt zich op de hele breedte van de aangepaste sport: van de Paralympische Spelen tot aan revalidatie. Thomas Janssen, hoogleraar Revalidatieonderzoek, Dwarslaesie en Aangepaste Sporten wil de prestaties van sporters én patiënten verbeteren. Is dat niet erg ambitieus? "Dat lijkt misschien zo, maar eigenlijk is er maar één thema, en dat is het verbeteren van bewegen."

Hoe helpt de wetenschap paralympische sporters? II

Als voorbeeld vergelijkt Janssen mensen met een dwarslaesie en rolstoeltopsporters met elkaar: "Mensen met een dwarslaesie kunnen nog niet goed bewegen of sommige delen helemaal niet meer bewegen. Die situatie probeer je te verbeteren door bewegen en sporten. Bij training met rolstoelsporters is dat eigenlijk hetzelfde, maar dan op een hoger niveau."

Waar het om gaat, is het begrijpen van het mechanisme, legt hij uit: "Wat gaat er niet helemaal goed, hoe zou dat beter kunnen? En dat moet je dan proberen over te brengen." Een andere overeenkomst tussen revalidatie en paralympische topsport zijn de bijkomende problemen: "Denk bijvoorbeeld aan stompproblemen. Als je de stomp van een been of arm in een koker stopt, kun je drukplekken krijgen. Als je dat hebt, kun je niet meer sporten, niet meer presteren."

Het grote probleem: de indeling

Het idee achter de Spelen is om zoveel mogelijk sporters mee te laten doen. "Maar mensen hebben zoveel verschillende soorten beperkingen, dat het oneerlijk zou zijn om die allemaal in dezelfde klassen tegen elkaar te laten strijden." Je moet dus verschillende klassen maken, maar hoe? "Vroeger werd dat gedaan op medische diagnose: bijvoorbeeld een klasse voor mensen met een dwarslaesie en een andere klasse voor mensen met een amputatie. Het probleem was dat dat enorm veel klassen opleverde."

Tegenwoordig proberen ze functionele klassen te maken. “Dat betekent dat je mensen met ongeveer dezelfde beperking bij elkaar zet." Dat klinkt alsof het eerlijker is, maar het kan ook vreemde situaties opleveren. "Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat iemand met dwerggroei tegen iemand met een dwarslaesie strijdt, zoals nu bij het zwemmen het geval was.”

Helemaal eerlijk zal het waarschijnlijk nooit worden, maar dat is volgens Janssen inherent aan sport: "Als het eerlijk was, dan won iedereen." Bovendien zijn de klassen zoals gezegd niet alleen bedoeld om het zo eerlijk mogelijk te maken, maar ook om zoveel mogelijk mensen mee te laten doen. Janssen heeft zich er daarom maar bij neergelegd dat je het indelen van klassen nooit tot ieders tevredenheid kunt doen.

Hoe helpt de wetenschap paralympische sporters?

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co.

Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus.

En wanneer je maar wil in podcast Focus Wetenschap.

Ster advertentie
Ster advertentie