Wetenschap & Techniek
NOSNTR

Alles wat je als ouder van je gamende kind moet weten

foto: pixabayfoto: pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Alles wat je als ouder van je gamende kind moet weten

Het is de nummer één hobby van kinderen, en de nummer één discussie in huishoudens met kinderen: Gamen. Hoe ga je als ouder om met kinderen die als een magneet naar hun schermpjes worden getrokken? Koen Schobbers en Deirdre Enthoven gaan het probleem in hun boek 'Mijn gamende kind' te lijf met de Spelschijf-van-vijf.

Schobbers was vroeger zelf professioneel gamer, en heeft persoonlijk ervaring met de strijd die gamen thuis kan opleveren. "We hebben een problematische periode meegemaakt, vooral mijn moeder en ik. Daar zijn we sterk uitgekomen, vooral omdat mijn moeder op drie punten veranderde. Ze ging anders kijken naar gaming en de gaming-industrie en naar wat ik deed, ze ging op een andere manier communiceren, en ze leerde ook steeds meer over de industrie, waardoor ze met me mee kon praten. Dat werkte heel erg goed."

Dat klinkt een beetje alsof vooral de ouders van Schobbers zich hebben aangepast, zodat Koen lekker kon blijven gamen. Wat is eigenlijk een gezonde hoeveelheid tijd om te gamen?

De spelschijf-van-vijf

Schobbers en Enthoven noemen niet een concreet aantal uren per dag of week, maar reiken wanhopige ouders in hun boek een erg handig instrument aan: de spelschijf-van-vijf. Die bestaat uit vijf 'S'-en: slaap, studie, sport, sociaal en spel. "Zolang het scherm (spel) geen negatieve invloed heeft op slaap, studie, sport of sociaal, maakt het eigenlijk niet zoveel uit hoe lang je kind aan het gamen is", vertelt Schobbers bij Nieuws en Co.

Dus zolang het goed gaat, kun je een kind in principe onbeperkt laten gamen? "Nou, in zekere zin. Dagenlang doorhalen is natuurlijk niet de bedoeling. En als je goed in die balans zit, heb je die tijd ook niet. Want je hebt ook tijd nodig voor slaap, studie, sport en sociaal leven. De tijd die je daarbuiten over hebt voor gamen, dat verschilt per dag. De ene dag heb je een uurtje, de andere dag vier uren."

Verslaving op de loer

Gaat Schobbers niet een beetje te makkelijk voorbij aan het raffinement van de huidige generatie games, waardoor verslaving op de loer ligt? "Uiteindelijk worden games wel ontwikkeld om mensen zoveel mogelijk te laten spelen en aan het spelen te houden", geeft hij toe. "Dat vat ik samen onder de vier M-en, de triggerfactoren: mindset, meeting, measure en mission."

Met mindset bedoelt hij dat gaming een uitweg kan zijn als een kind druk voelt of te maken heeft met een vervelende sfeer in huis. Meeting slaat op de sociale contacten die binnen een game mogelijk zijn, waardoor een kind in een game kan worden getrokken. Dan zijn er de punten en scores die je kunt halen – measure. Die kunnen ook een grote stimulans zijn om door te spelen. En ten slotte heeft een game altijd een doelstelling, een missie. "Er is altijd weer iets om voor te gaan, dat trekt natuurlijk ook."

Zelf hebben Schobbers en Enthoven ook een missie, die hopelijk niet minder verslavend is: "Onze missie is om de relatie tussen gamende kinderen en ouders te herstellen, behouden of te versterken. En ook om gamende kinderen in een gezonde balans te krijgen of te houden."

Liever luisteren?

Gamende kinderen

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus
En wanneer je maar wil in podcast Focus Wetenschap

Ster advertentie
Ster advertentie