Wetenschap & Techniek
KRO-NCRV

Persoonlijke advertenties: fijn, irritant of zelfs gevaarlijk?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Persoonlijke advertenties: fijn, irritant of zelfs gevaarlijk?

Je kent het wel: op internet zoek je bijvoorbeeld een nieuwe broek en vervolgens zie je overal advertenties van broeken verschijnen. Sommigen vinden dit handig, anderen irritant of zelfs eng. Volgens hoogleraar Guda van Noort weten bedrijven veel meer van ons, dan wij van hen weten. Een disbalans die hersteld moet worden, zegt ze bij Spraakmakers.

Guda van Noort over digitalisering en het verliezen van de grip op onze data

Introvert of extravert?

De algoritmes die kijken naar wat wij interessant vinden, gaan volgens Van Noort een stuk verder dan enkel online winkelen. "Door de manier waarop ik praat op Twitter of welke filmpjes ik kijk, kan het algoritme al bepalen of ik bijvoorbeeld introvert of extravert ben", legt de hoogleraar Overtuiging en Nieuwe Mediatechnologieën uit. "Vanuit daar kunnen er vervolgens ook weer persoonlijke advertenties getoond worden."

Slimme apparaten

Niet alleen kunnen platforms steeds meer met onze data, we geven ook steeds meer van onze data weg. Dit komt doordat we niet alleen meer met onze telefoon of laptop online zijn, maar ook door bijvoorbeeld de slimme apparaten in huis. Apparaten die ons leven comfortabeler maken, maar tegelijkertijd ook een inbreuk kunnen zijn op de privacy. Van Noort: "Het is natuurlijk heel fijn dat we vanaf de bank de lampen aan kunnen doen en de verwarming aanzetten op afstand, maar het is niet zonder consequenties."

Quote

Je kunt je afvragen als je een digitaal apparaat koopt: wil ik deze wel besturen met een app?

Hoogleraar Guda van Noort

Wat kunnen we zelf doen?

Volgens Van Noort begint online privacy toch vooral bij onszelf. Zo kunnen we volgens de hoogleraar zelf veel doen om ons te beschermen tegen het verspreiden van persoonlijke data. "Je kunt beginnen met het gebruiken van een betere internet browser of adblockers (programma’s die advertenties weren, red.) installeren”, aldus Van Noort. "En je kunt je ook afvragen als je een digitaal apparaat koopt: wil ik deze wel besturen met een app?"

Maatschappelijk gesprek

Het belangrijkste in de hele discussie rond de algoritmes en privacy is volgens Van Noort om een maatschappelijk gesprek op te starten. Want hoewel iets als persoonlijke advertenties nu nog vrij onschuldig lijken, is het verlies van grip op onze data volgens Van Noort wel degelijk een probleem. Ze noemt het een disbalans, die snel hersteld moet worden. "Ga met z’n allen aan tafel. Van de consumenten tot de wetenschappers."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie