NOSNTR

Waarom worden mesjes stomp van scheren?

foto: pixabayfoto: pixabay
  2. Waarom worden mesjes stomp van scheren?

Scheermesjes en keukenmessen zijn gemaakt van keihard metaal, maar snij er een paar zachte haartjes of tomaten mee en ze zijn na een paar keer al niet meer scherp. Hoe kunnen zulke zachte materialen invloed hebben op hard metaal? Wetenschappers zochten het uit.

Je zou misschien denken dat deze kwestie al lang eens is uitgezocht, maar dat blijkt allerminst het geval. De manier waarop de verschillende materialen - het metaal en de haartjes - op elkaar in grijpen is buitengewoon complex, en de onderliggende microprocessen zijn voor wetenschappers nog veelal een raadsel.

Snijen onder de microscoop

Hoogste tijd voor een, eeh, cutting edge experiment: verschillende snijsituaties, onder de loep genomen door een elektronenmicroscoop. De wetenschappers legden het experiment steeds stil om goed te kunnen zien wat er op elk moment precies aan de hand was.

Al snel ontdekten ze een van de factoren die het scherpst van de snede haalt: door het buigen van de haartjes snijdt het mes steeds onder een iets andere hoek. Tegelijkertijd vertoont het mesje, hoe glad ook voor het blote oog, op microniveau kleine variaties en onregelmatigheden (voor de liefhebber: het mesje is martensitisch). Die twee factoren - de micro-onregelmatigheden en de grote variatie in de hoek waarin de haartjes worden gesneden - zorgen er in samenhang voor dat het mesje naar een aantal scheerbeurten al een flink stuk minder scherp is geworden.

Een gelijkmatiger snijvlak

Het onderzoek, gepubliceerd in Science, wijst meteen ook in de richting van een mogelijke oplossing: het gelijkmatiger maken van de microstructuur van het snijvlak. Dat zou mogelijk moeten zijn door legeringen te gebruiken met een fijnmazige nanostructuur, denken de onderzoekers.

Goed nieuws voor fabrikanten van scheermesjesfabrikanten, zou je denken. Of zouden die het stiekem wel prima vinden dat hun mesjes niet zo lang meegaan?

Luister ook:

Hoe moet je een baard behandelen?

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co