Wetenschap & Techniek
NOSNTR

Oefening van een uurtje laat zwarte Amerikanen jarenlang beter presteren

foto: pxherefoto: pxhere
  1. Nieuwschevron right
  2. Oefening van een uurtje laat zwarte Amerikanen jarenlang beter presteren

Een oefening van een uurtje lijkt jarenlang een positief effect te hebben op het leven van zwarte Amerikanen. Niet alleen verbeterden hun mentale gezondheid en prestaties op school, zelfs elf jaar later zijn ze lichamelijk gezonder en halen ze meer plezier uit hun werk.

Eerst kreeg een groep studenten een aantal teksten te lezen van oudere studenten, waarin die vertelden over hun eerdere tegenslagen, en hoe ze die hadden overwonnen. Daarna moesten de studenten op hun eigen situatie reflecteren. Het doel was om de studenten tot het inzicht te laten komen dat tegenslagen in het leven en tijdens je studie tijdelijk zijn, en dat je er niet alleen voor staat.

Elf jaar geleden bleek al dat zwarte Amerikanen na de test beter scoorden op toetsen, geestelijk beter in hun vel zaten en minder vaak een dokter bezochten. Maar nu, elf jaar later, blijken de effecten nog steeds zichtbaar, schrijven onderzoekers in Science Advances. Dezelfde groep zwarte Amerikanen haalde meer bevrediging uit hun carrière, was lichamelijk en geestelijk gezonder en meer maatschappelijk betrokken dan de controlegroep die de oefening niet maakte.

Het belang van een mentor

Een mogelijke verklaring voor dit grote effect is het feit dat de groep die de oefening deed vaker een goede mentor wist te vinden. Die mentor was vervolgens vaak een belangrijke factor in het succes van de studenten.

De witte studenten die meededen aan het onderzoek profiteerden niet van het effect van de oefening. Het lijkt erop dat het effect beperkt blijkt tot groepen die om wat voor reden dan ook onder hun niveau presteren. Eerder onderzoek laat bijvoorbeeld ook zien dat een simpele schrijftruc genoeg is om het hardnekkige vooroordeel dat vrouwen slechter zijn in exacte vakken op losse schroeven te zetten. Vrouwen gingen er zichtbaar beter van presteren.

De onderzoekers benadrukken wel dat dit soort interventies waarschijnlijk alleen maar werkt op plekken waar een goede zorg en ondersteuning aanwezig is voor de studenten. In zulke omgevingen kan de interventie een nuttig middel zijn om ongelijkheid tussen groepen studenten te verkleinen.

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus
En wanneer je maar wil in podcast Focus Wetenschap

Ster advertentie
Ster advertentie