NOSNTR

Maanmeteoriet zaait twijfel over hoe de maan ontstond

foto: Pexelsfoto: Pexels
  2. Maanmeteoriet zaait twijfel over hoe de maan ontstond

Is de maan echt ontstaan door een botsing van de aarde met een andere planeet? De ontdekking van een bijzondere maanmeteoriet zet dat idee op losse schroeven.

Maanmeteoriet zaait verder twijfel over onstaansgeschiedenis maan

Japanse onderzoekers vonden in een woestijn in Noordwest-Afrika een maanmeteoriet die afkomstig is uit het gebied rond de evenaar van de maan. Het bijzondere aan de meteoriet is dat hij moganiet blijkt te bevatten, een mineraal dat alleen kan ontstaan op plekken waar voldoende water is.

De vondst is het eerste directe bewijs dat er waterijs moet zijn op een deel van het maanoppervlak, vertelt experimenteel petroloog Edgar Steenstra bij Nieuws en Co. Bovendien wijst de ontdekking erop dat het ijs niet alleen op de polen van de maan voorkomt, maar ook rond de evenaar. Het lijkt er dus op dat er veel meer water op de maan is dan we dachten.

Credit: Masahiro Kayama, Tohoku University

Wel of geen botsing?

De ontdekking doet onderzoekers twijfelen aan de ontstaansgeschiedenis van de maan. Volgens de huidige theorie is de maan ontstaan uit de brokstukken van een botsing tussen de aarde en een ander hemellichaam. Maar, legt Steenstra uit, bij die botsing zou heel veel warmte zijn vrijgekomen. Je zou dus verwachten dat allerlei elementen, waaronder water, daardoor verdampt zouden zijn.

Nu er toch nog veel water aanwezig lijkt te zijn op de maan, moeten we dus misschien wel op zoek naar een andere verklaring. Volgens Steenstra zijn er verschillende scenario’s mogelijk. Het kan zijn dat er geen botsing is geweest, of in mindere mate. Maar het is ook mogelijk dat het water wel eerst verdampt is, maar later weer op de maan terecht is gekomen door inslaande meteorieten.

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van NPO Focus.

Iedere dinsdag- op woensdagnacht van 02.00 tot 06.00 uur in Focus